1) Získejte důvěru
Těm, kterým lidé nevěří, nikdy nebudou otevírat svou mysl. Nikdy je do své mysli ani nevpustí. Když naopak lidé věří, že je jejich lídr hoden jejich důvěry, budou jej poslouchat a investovat do něho svůj čas. Důvěru jinak nedostane. Důvěru tedy získáte nejlépe s čistými úmysly, myšlením a rozhodováním. Pamatujte tedy na jednu věc: Lidé odpustí mnoho, pokud mezi nimi a vámi existuje důvěra. Jakmile ale lidé důvěru ztratí, zřídkakdy vás budou vůbec poslouchat.
2) Buďte osobní
Zapojením osobnějšího přístupu do konverzace získává komunikace účinnější formu. Pravdou je, že lidi nezajímá, kolik toho víte, dokud nebudou vědět, jak se o ně jako lídr „postaráte“ a to znamená, že o vás něco musí vědět. Klasická teorie businessu říká, že by měl být lídr (při rozhovoru) vždy vzdálen od jiného člověka minimálně na délku paží. Ale jak Mike Myatt říká: „Pokud chcete slyšet pouze „přikrášlené“ pravdy, např. od vašich zaměstnanců, zůstaňte od nich na délku paže. Pokud se k nim ale přiblížíte, dozvíte se, co si o vás skutečně myslí“. Pokud tedy nechcete rozvíjet smysluplné a hodnotné vztahy s lidmi, bude velmi těžké stát se dobrým komunikátorem.
3) Buďte konkrétní
Lidé mají rádi konkrétnost, proto se nikdy nevyjadřujte dvojjazyčně nebo nejasně (to je myslím velmi důležité v emailové komunikaci, kde je každé slovo důležité z hlediska pochopení obsahu). Vaše slova musejí být jasná. A pamatujte, že jednoduché a stručné je vždy výstižnější, než složité a matoucí. A víte proč? Protože čas nebyl nikdy cennějším, než je dnes. Pokud se naučíte věnovat ve své komunikaci jádru problému ihned, bez zbytečných komplikací a „omáčky“ kolem, bude vaše komunikace velmi účinná. Řečeno závěrem, bez pochopení velkých hodnot komunikace, tedy stručnosti a jasnosti, nebudete mít zajištěno to, že se lidé vůbec naladí na vaši „komunikační frekvenci“. Vy tak nebudete úspěšnými komunikátory.
4) Spíše dávejte a neberte příliš
Hned vám tento zapeklitý komunikační problém vysvětlím. Dobří komunikátoři nejsou pouze skvěle „vyškoleni“ v rámci získávání informací při rozhovoru, ale také často přenášejí myšlenky, přibližují očekávání, inspirují a šíří svou vlastní vizi. Klíčem k úspěchu je přibližovat se ke každému člověku s tzv. srdcem na dlani. Pokud se opravdu budete soustředit více na myšlenkové obohacení lidí, než na pouhý příjem informací, lidé vás budou mít rádi a budou vás také respektovat. A i když se to může zdát jako kontra-produktivní, intenzivním soustředěním na touhy a starosti druhého člověka, získáte mnohem více, než soustředěním na své vlastní jednání.
5) Mějte otevřenou mysl
Jak říká Mike Myatt: „Uzavřená mysl je limitujícím faktorem nových příležitostí“. Lídr posouvá komunikační „hru“ na zcela jinou úroveň. Během několika minut objeví ty, kteří nemají stejný názor jako on, ale nesnaží se je přesvědčit o své pravdě, ale porozumět jim. Co přesně se jim nelíbí, pochopit je. Je až s údivem, kolik lidí má strach z názorů jiných lidí, když by se jim naopak měli snažit opravdu porozumět a mnohem více se o ně zajímat. Základem by měli být otevřené dialogy s těmi, kteří vás nějakým způsobem vyzývají a rozvíjejí. Vy se tak budete muset umět s těmito názory konfrontovat. Záleží tedy na tom, jak budete ochotní se od druhých učit a diskutovat tak s otevřenou myslí.
6) Nemluvte a poslouchejte
Zlaté pravidlo, řekla bych. Světoví lídři vědí, kdy vytočit, zda vůbec nebo předčasně zavěsit protistraně na telefonu. A stejně dobře vědí kdy komunikovat a kdy nekomunikovat. Neustále vysílání vašich sdělení a informací do světa opravdu nebude mít takový výsledek, jaký očekáváte. Občasné zapojení se do smysluplné konverzace tedy může mít vliv naopak velmi pozitivní. Pokud to takto budete dělat, bude zřejmé, že jste pochopili hodnotu diskuze, která občas může být mnohem hodnotnější, než kdejaký monolog či přednáška. Pamatujte tedy, že neustálým „pohybování našich rtů“ informace nedostanete. Jen pokud si vytáhnete špunty z uší, získáte informace. A tak učiníte první krok k tomu, abyste se stali i dobrým komunikátorem.
7) Vyměňte ego za empatii
Ne, tohle nebude odstavec pouze pro muže. Ale i pro ženy. Tedy pro všechny. Pokud budete otevřeně komunikovat a navíc ještě s empatií a starostí, máte cestu k úspěšné komunikaci otevřenou. Pokud se ale budete pyšnit svým arogantním chováním a vaše ego bude váš nejlepší přítel, dláždíte si cestu pro to, aby vás nikdo neuznával (naoko vás možná všichni budou respektovat, ale nikdy nebudou uznávat vaši osobnost). Lidé s empatickým chováním projevují totiž určitou míru transparentnosti a autenticity, kterou ale lidé s pečlivě vytvořeným make-upem pro vnější svět nemají. A vy se přece také nemusíte schovávat pod vrstvou líčidel.
8) Čtěte mezi řádky
Udělejte si teď chvilku, než budete pokračovat ve čtení, a představte si jakéhokoliv světového vůdce, lídra, který vám přijde na mysl. Máte? A teď si odpovězte na otázku, jestli je tento člověk zběhlý ve „čtení mezi řádky“ a ve čtení lidských srdcí? Myslím, že vaše odpověď bude ano. Tito lidé totiž mají schopnost porozumět i tomu, co řečeno nebylo, či čeho byli svědkem. Na lídry by se tedy nemělo pohlížet pouze a jen jako na dobré řečníky. Znalí lidé vědí, že je to o něčem mnohem hlubším, než jen o dobré schopnosti řečnit a řečnit, mařit tak třeba jednání parlamentu. Musíte se podívat na lidi, ke kterým budete hovořit. Váš hovor musí být o nich a pro ně, i když je osobně neznáte. Dnes chtějí lidé sdělovat jen své poznatky, ale vy nebuďte jako oni a zamýšlejte se, komu své poznatky sdělujete. Jak již bylo řečeno, mějte proto vaše oči a uši otevřené a pusu zavřenou a čtěte z lidí, co chtějí. Možná se pak budete divit, jak se vám zlepší např. vaše organizační schopnosti v práci i mimo ni.
9) Když mluvíte, musíte i vědět o čem
Často se stává, že člověk mluví o něčem, čemu vůbec nerozumí (jen aby mluvil) a myslí si tak, že se tím „ukáže“. Ale ukáže se tím opravdu? Určitě ne. Myslím, že znáte rčení: Nezáleží na tom, co jsi řekl, ale jak si to řekl. Sice je pravdou, že záleží i na tom, jak něco řeknete (forma), ale věřte, že záleží i na tom, co řeknete (obsah). Dobří komunikátoři se tedy zamýšlejí nad tím proč, co, ale i nad tím, jak něco říct. Obsah je na stejné úrovni jako forma. A v tomto tkví úspěch v komunikaci.
10) Mluvte ke skupině jako k jednotlivci
Světoví lídři nemají vždy možnost nebo, dalo by se říct „luxus“, mluvit s jednotlivci v intimnějším prostředím. Dokážou ale jednu zásadní věc. Dokáží totiž přizpůsobit určitou zprávu tak, že sice mohou mluvit k lidem v deseti konferenčních místnostech nebo k davu desítek tisíc lidí v hlediště. Přesto vyvolávají pocit, že ke každému člověku mluví jako k jednotlivci. Vědět, jak pracovat s takovým množstvím lidí a ještě k tomu vytvořit pocit důvěryhodnosti a vytvořit tak vztah, když každý je svébytná osobnost, je obdivuhodné. Právě tato věc je klíčem k úspěchu a úspěšné interakci. A pokud jste, nebo někdy budete, v pozici lídra, který bude promlouvat pro obecenstvo, mějte toto prosím na paměti.
11) Bonus: Buďte připraveni změnit svou zprávu či myšlenku, pokud to bude potřeba
Další součástí komunikační strategie, která je ale jen velmi zřídka diskutovaná, je jak zabránit tomu, aby se myšlenka stala „špatnou“ či nevhodnou a co dělat, když se „špatnou“ či nevhodnou skutečně stane. Říká se tomu být připraven a mít připraven krizový či pohotovostní scénář. Opět platí, že musíte mít na paměti, že aby došlo k úspěšné interakci, musí být váš cíl podobný s těmi, se kterými komunikujete. Pokud ale vaše znalosti a empatie s těmi, se kterými komunikujete, nemá požadovaný účinek, musíte být schopni změnit myšlenky a slova přímo „za chodu“ a okamžitě tak změnit dojem. A jak? Využívejte „velké otázky“, humor, analogie, příběhy, relevantní údaje. Pokud ani to nevyjde, využijte nějakého odvážného prohlášení a snažte se jím vyvolat důvěru, že to, co říkáte, je opravdu v zájmu lidí, ke kterým promlouváte. I když je tedy někdy nutno využít určitou „šokující“ taktiku, myslete na to, že může mít účinek. Pamatujte ale, že tato taktika by měla být využita pouze jako poslední možnost.
Převzato z článku: Myatt, M.: 10 CommunicationSecretsof Great Leaders. Forbes