„Pokud rozumíte kresleným vtipům, proč byste neměli rozumět audioknihám?“ Eric San
„Při práci se potřebujeme učit. Pracoviště je třeba změnit v benzínové čerpadlo pro naše mozky, nejen v závodní dráhu.“ Jonas Ridderstrale
„V životě si můžete vybrat jednu ze dvou cest: Buď budete napodobovat jiné, nebo si vytvoříte vlastní budoucnost.“ Jonas Ridderstrale
Audioknihy s tématikou osobního rozvoje mohou být cestou k dalšímu sebevzdělávání se jiným způsobem, než je u nás doposud zvykem. Při dnešním únavném a zrychleném životním tempu mnoha lidem již moc času na čtení a s tím související další sebevzdělávání nezbývá. Proto stále více lidí odhaluje výhodu poslechu audioknih, ať už z hlediska času, který nemohou věnovat čemukoliv jinému, jako je např. cesta do práce nebo domácí práce, či kvůli preferenci tohoto způsobu přijímání informací. Lidé tak mohou rozvíjet a objevovat svůj vnitřní potenciál originální formou.
Pokud bych měla definovat slovo audiokniha, jedná se o literární dílo, které je v namluvené formě, tedy určené k poslechu. Většinou se jedná o díla spisovatelů v jejich nezkrácené podobě. Jsou tak po obsahové stránce stejné jako jejich „knižní kolegové“.
První nahrané texty vznikali již po roce 1877, tedy po objevu fonografu Thomasem Edisonem. 1 K masivnějšímu rozšíření, již skutečných audioknih, došlo po roce 1931 v USA. Americká nadace pro nevidomé (The American Foundation for the Blind) založila tzv. program pro namluvení knih pro nevidomé a veterány z první světové války.
Audioknihy nakonec začaly být v USA velmi populární a jsou do současnosti. Tento trend se rozšířil i do zemí západní Evropy, odkud, dalo by se říct, se postupně rozšířil i do naší země. Postupem času se samozřejmě měnily formáty, na kterých se audioknihy distribuovaly. Od již „překonaných“ audiokazet až po dnešní audio formáty, především tedy ve formě CD a mp3. Digitální formáty nyní v USA představují téměř 2/3 všech prodaných audioknih. CD pak zbylou 1/3. Velmi podobná situace je i v České republice.
A jak je to tedy v současnosti s rozvojem audio-knižního průmyslu?
Zde mi dovolte nastínit situaci v USA a následně i v České republice. USA jsem vybrala záměrně, jelikož se jedná o stát s jedním z největších audio-knižních trhů a také určitého průkopníka v této oblasti. Podle dostupných údajů bylo v roce 2010 v USA vydáno, ve formě audioknihy, okolo 10 000 nových titulů (vs. 316 480 titulů knih). Celkový obrat prodeje (maloobchod) se v roce 2013 dostal až na hodnotu 1,2 miliard amerických dolarů (v roce 1997 byl celkový obrat 480 milionu amerických dolarů). Tato čísla svědčí jak o rychlém růstu trhu, tak o neustále se zvyšující oblibě audioknih.
Situace v České republice zatím svědčí spíše o chladnějším přístupu lidí k audioknihám. I když se situace pomalu mění a někdo dokonce hovoří o „audio-knižním boomu“. Podle mého názoru ale bude ještě trvat delší dobu, než u nás budou audioknihy přijímány stejně jako knihy. Trh je zatím poměrně malý, vydavatelství zatím také není mnoho. Pouze a výhradně osobnímu rozvoji se věnuje zatím jen několik vydavatelství, mezi nimi také naše společnost Progres Guru s.r.o. Největším problémem audioknih v České republice je, dle mého názoru, velmi malé povědomí lidí o jejich existenci. Je to dáno i poměrně nízkou mírou propagace, která je založena zatím pouze na tom, že sem tam namluví audioknihu známá osobnost a ještě v menší míře někdo napíše článek na zpravodajském webu. Mám pocit, že v USA propaguje audioknihy snad každý, kdo má uši.
Ale pojďme ještě krátce k datům. Na konci roku 2011 bylo v Česku pouhých 1200 titulů audioknih. 6 Říkám pouhých, protože ve srovnání s tituly knih je to číslo zcela zanedbatelné. Navíc, ze zkušenosti vím, že načtení nových knih je poměrně nákladná záležitost a proto se trh zvětšuje poměrně pomalu. Jejich cena je tak o něco vyšší oproti tištěným titulům. Tomuto faktu také hodně nahrává to, že audioknihy nespadají do nižší sazby DPH. (knihy 15% DPH, audioknihy 21% DPH ?!?). Z hlediska celkového počtu tržeb v rámci knižního průmyslu, kam se audioknihy také řadí, zatím audioknihy představují jen něco přes 1 - 2 % tržeb.
Co se týče osobního rozvoje, ten má základy svého původu taktéž v USA.
Přímo pojem „osobní rozvoj“ (personal development) vznikl právě v USA na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Má zde tedy svou tradici a s tím související místo ve společnosti. Podle odhadu byla celková tržní hodnota tohoto odvětví průmyslu (knihy, audioknihy, ebooky atd.) v roce 2005 kolem 9.6 miliard amerických dolarů. Co je ale zajímavější, přímo osobní rozvoj za využití audioknih byl odhadován na 354 milionu dolarů. Zdá se tedy, že Američané skutečně vidí potenciál v tomto odvětví a ví, že investice, které do audioknih osobního rozvoje vloží, se jim mnohonásobně vyplatí. A s tím já mohu jen souhlasit.
A osobní rozvoj v České republice? Zde pokulháváme jak za USA, tak za západními zeměmi Evropy. Ze zkušeností, které jsme získala při obchodních jednáních v mnoha českých společnostech, bych podotkla, že osobní rozvoj je zde sice určitým způsobem „propagován“, ale především z hlediska firemních školení. Sami lidé v České republice nejsou příliš zvyklí se dále po škole vzdělávat a po práci se mu jednoduše nechtějí věnovat. Bude ještě trvat delší dobu, než se pro většinu lidí stane přirozenou součástí jejich života a nebude tak cestou pouze pro hrstku vyvolených, kteří o něj zájem skutečně mají.
Osobní rozvoj se ale, řekla bych naštěstí, s nástupem audioknih stává mnohem snadnější a dostupnější. Už není potřeba studovat knihy, ale pustit si audioknihu třeba po cestě z práce.