Přihlášení
NEBO PŘIHLÁSIT PŘES

Nemáte u nás účet? Zaregistrujte se a získejte výhody!

  • Dárkové poukazy
  • Mobilní aplikace
  • Vše o nákupu
  • Affiliate program
  • Blog
  • O nás
  • Kontakt
  • Audioknihy
  • Kategorie

Žádné výsledky ...

Přihlásit se
Prázdný nákupní košík
Menu
  1. ProgresGuru.cz
  2. Blog
  3. Audioknihy a osobní rozvoj - 1. část

Audioknihy a osobní rozvoj - 1. část

V současné době stále více lidí pociťuje nutnost celoživotního vzdělávání pro svůj pracovní, ale i osobní život. Mnoho lidí ale neví, že pro svůj osobní rozvoj mohou využít i audioknihy. V západní Evropě a v USA je tento novodobý trend již několik let v plném proudu, v České republice je právě na začátku. Souvisí především s novými technickými zařízeními, které tak umožňují obrovský rozvoj audio-materiálů a audioknih.

Mgr. Karolína Šrahůlková 2.4.2014

„Pokud rozumíte kresleným vtipům, proč byste neměli rozumět audioknihám?“ Eric San

„Při práci se potřebujeme učit. Pracoviště je třeba změnit v benzínové čerpadlo pro naše mozky, nejen v závodní dráhu.“ Jonas Ridderstrale

„V životě si můžete vybrat jednu ze dvou cest: Buď budete napodobovat jiné, nebo si vytvoříte vlastní budoucnost.“ Jonas Ridderstrale

Audioknihy s tématikou osobního rozvoje mohou být cestou k dalšímu sebevzdělávání se jiným způsobem, než je u nás doposud zvykem. Při dnešním únavném a zrychleném životním tempu mnoha lidem již moc času na čtení a s tím související další sebevzdělávání nezbývá. Proto stále více lidí odhaluje výhodu poslechu audioknih, ať už z hlediska času, který nemohou věnovat čemukoliv jinému, jako je např. cesta do práce nebo domácí práce, či kvůli preferenci tohoto způsobu přijímání informací. Lidé tak mohou rozvíjet a objevovat svůj vnitřní potenciál originální formou.

Pokud bych měla definovat slovo audiokniha, jedná se o literární dílo, které je v namluvené formě, tedy určené k poslechu. Většinou se jedná o díla spisovatelů v jejich nezkrácené podobě. Jsou tak po obsahové stránce stejné jako jejich „knižní kolegové“.
První nahrané texty vznikali již po roce 1877, tedy po objevu fonografu Thomasem Edisonem. 1 K masivnějšímu rozšíření, již skutečných audioknih, došlo po roce 1931 v USA. Americká nadace pro nevidomé (The American Foundation for the Blind) založila tzv. program pro namluvení knih pro nevidomé a veterány z první světové války.
Audioknihy nakonec začaly být v USA velmi populární a jsou do současnosti. Tento trend se rozšířil i do zemí západní Evropy, odkud, dalo by se říct, se postupně rozšířil i do naší země. Postupem času se samozřejmě měnily formáty, na kterých se audioknihy distribuovaly. Od již „překonaných“ audiokazet až po dnešní audio formáty, především tedy ve formě CD a mp3. Digitální formáty nyní v USA představují téměř 2/3 všech prodaných audioknih. CD pak zbylou 1/3. Velmi podobná situace je i v České republice.

A jak je to tedy v současnosti s rozvojem audio-knižního průmyslu?

Zde mi dovolte nastínit situaci v USA a následně i v České republice. USA jsem vybrala záměrně, jelikož se jedná o stát s jedním z největších audio-knižních trhů a také určitého průkopníka v této oblasti. Podle dostupných údajů bylo v roce 2010 v USA vydáno, ve formě audioknihy, okolo 10 000 nových titulů (vs. 316 480 titulů knih). Celkový obrat prodeje (maloobchod) se v roce 2013 dostal až na hodnotu 1,2 miliard amerických dolarů (v roce 1997 byl celkový obrat 480 milionu amerických dolarů). Tato čísla svědčí jak o rychlém růstu trhu, tak o neustále se zvyšující oblibě audioknih.
Situace v České republice zatím svědčí spíše o chladnějším přístupu lidí k audioknihám. I když se situace pomalu mění a někdo dokonce hovoří o „audio-knižním boomu“. Podle mého názoru ale bude ještě trvat delší dobu, než u nás budou audioknihy přijímány stejně jako knihy. Trh je zatím poměrně malý, vydavatelství zatím také není mnoho. Pouze a výhradně osobnímu rozvoji se věnuje zatím jen několik vydavatelství, mezi nimi také naše společnost Progres Guru s.r.o. Největším problémem audioknih v České republice je, dle mého názoru, velmi malé povědomí lidí o jejich existenci. Je to dáno i poměrně nízkou mírou propagace, která je založena zatím pouze na tom, že sem tam namluví audioknihu známá osobnost a ještě v menší míře někdo napíše článek na zpravodajském webu. Mám pocit, že v USA propaguje audioknihy snad každý, kdo má uši.
Ale pojďme ještě krátce k datům. Na konci roku 2011 bylo v Česku pouhých 1200 titulů audioknih. 6 Říkám pouhých, protože ve srovnání s tituly knih je to číslo zcela zanedbatelné. Navíc, ze zkušenosti vím, že načtení nových knih je poměrně nákladná záležitost a proto se trh zvětšuje poměrně pomalu. Jejich cena je tak o něco vyšší oproti tištěným titulům. Tomuto faktu také hodně nahrává to, že audioknihy nespadají do nižší sazby DPH. (knihy 15% DPH, audioknihy 21% DPH ?!?). Z hlediska celkového počtu tržeb v rámci knižního průmyslu, kam se audioknihy také řadí, zatím audioknihy představují jen něco přes 1 - 2 % tržeb.

Co se týče osobního rozvoje, ten má základy svého původu taktéž v USA.

Přímo pojem „osobní rozvoj“ (personal development) vznikl právě v USA na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Má zde tedy svou tradici a s tím související místo ve společnosti. Podle odhadu byla celková tržní hodnota tohoto odvětví průmyslu (knihy, audioknihy, ebooky atd.) v roce 2005 kolem 9.6 miliard amerických dolarů. Co je ale zajímavější, přímo osobní rozvoj za využití audioknih byl odhadován na 354 milionu dolarů. Zdá se tedy, že Američané skutečně vidí potenciál v tomto odvětví a ví, že investice, které do audioknih osobního rozvoje vloží, se jim mnohonásobně vyplatí. A s tím já mohu jen souhlasit.
A osobní rozvoj v České republice? Zde pokulháváme jak za USA, tak za západními zeměmi Evropy. Ze zkušeností, které jsme získala při obchodních jednáních v mnoha českých společnostech, bych podotkla, že osobní rozvoj je zde sice určitým způsobem „propagován“, ale především z hlediska firemních školení. Sami lidé v České republice nejsou příliš zvyklí se dále po škole vzdělávat a po práci se mu jednoduše nechtějí věnovat. Bude ještě trvat delší dobu, než se pro většinu lidí stane přirozenou součástí jejich života a nebude tak cestou pouze pro hrstku vyvolených, kteří o něj zájem skutečně mají.

Osobní rozvoj se ale, řekla bych naštěstí, s nástupem audioknih stává mnohem snadnější a dostupnější. Už není potřeba studovat knihy, ale pustit si audioknihu třeba po cestě z práce.


Podobné články
Čtyřhodinový pracovní týden jako audiokniha MP3
Čtyřhodinový pracovní týden jako audiokniha MP3

Dnes konečně vyšla kniha Tima Ferrisse s podtitulem: Nemarněte celé dny v práci, žijte kdekoliv a staňte se novým bohatým, Čtyřhodinový pracovní týden, jako audiokniha. Idea životního stylu "nových bohatých" překročila hranice, pronikla do všech kultur a stala se celosvětovým hnutím. Původní myšlenky této knihy byly časem analyzovány, zdokonaleny a ověřeny v takových prostředích a takovými způsoby, jež si sám autor nikdy nedokázal ani představit. Kniha byla přeložena do více než 35 jazyků. Na seznamu bestsellerů se držela déle než dva roky a jen v Americe měla více než 40 dotisků.

17 signálů, že vládnete vysokou emoční inteligencí. A proč je to fajn
17 signálů, že vládnete vysokou emoční inteligencí. A proč je to fajn

Myslíte si, že když má někdo velmi vysoké IQ, tak všechny strčí do kapsy a má vyhráno? Nenechte se mýlit. Je tady ještě inteligence emoční, která má v mnoha případech větší význam než IQ. Ono totiž pochopit a zvládnout svoje emoce není pro každého úplně jednoduché. A kdo to umí, tomu se otevírá cesta k úspěchu. Seznamte se se 17 signály, které vám prozradí, jak jste na tom s tou emoční inteligencí.

10 tajemství komunikace světových lídrů - 2. část
10 tajemství komunikace světových lídrů - 2. část

Nepředpokládejte, že každý se s vámi bude chtít bavit, i když jste na rozhovor s ním skvěle připraveni. Takto svět nefunguje. Počkat si na váš zásadní rozhovor či projev, který by vás mohl posunout např. v kariéře, je klíčové. Proto nikam nespěchejte. Navíc, nemůžete předpokládat, že budete vždy úspěšní. Ne každý vás pochopí a příjme vaše myšlenky. Komunikace je sama o sobě někdy velmi složitá. Vždy musíte mít tu správnou, logickou, řádně doloženou a nejlépe pravdivou myšlenku. A co je nejdůležitější, mějte na paměti, že komunikace není jen o vás, vašich názorech a postojích. Je především o pomoci druhým uspokojovat jejich potřeby a pochopit jejich zájmy. Pokud tyto zásady budete dodržovat, snížíte tak množství komunikačních problémů, se kterými se možná ještě nyní potýkáte.

Objevte, proč jsme první volbou v audioknihách o osobním rozvoji

success_logo

Aktuálně máme v nabídce

365 audioknih

Rozvojové audioknihy vydáváme již 10 let

Všechny nabízené tituly známe a pečlivě vybíráme

Tituly, které nás zaujmou nejvíce vydáváme pod vlastním nakladatelstvím

Máme vlastní Android a iOS aplikaci pro pohodlný poslech

Zaregistrujte se a ještě dnes získejte spoustu výhod

  • Přehledná virtuální polička
  • Pohodlný poslech přímo v aplikaci
  • Vybrané tituly zdarma
  • Slevy na bestsellery
  • Bonusy za každý nákup
  • Ukázky ke stažení zdarma
  • Jak nakupovat
  • Obchodní podmínky
  • Zásady ochrany soukromí
  • Kontakt
  • O nás
  • Blog
  • Affiliate program
  • Dárkové poukazy
  • Mobilní aplikace
Máte dotazy? Napište nám
  • audioknihy@progresguru.cz
  • FaceBook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
ProgresGuru
  • GoPay
  • VISA
  • MasterCard
  • Master
  • Google-Play

2013-2023 ©

ProgresGuru - audioknihy pro váš rozvoj

Vytvořilo Peko Studio s.r.o.