Pamatujete si ten moment, kdy jste poprvé vyslovili svůj sen nahlas? Možná to bylo v dětství. Možná nedávno. Nebo možná... nikdy. Protože jste se báli, že se vám vysmějí. Že je to nereálné. Že na to nemáte. Přitom myšlenka snu je mocná. Provokuje. Nutí nás zastavit se a přemýšlet nad ní dlouho poté, co byla vyslovena.
Jedním z důvodů je, že sen má v sobě určitý prvek něčeho zakázaného. Spousta lidí se zdráhá přiznat, že nějaký sen mají. Obávají se, že se na ně ostatní budou dívat skrz prsty, že je budou vnímat jako neseriózní, arogantní nebo moc troufalé. Kdo si myslíš, že jsi, abys měl nějaký sen? Co tě vede k tomu si myslet, že na to máš právo?
Sen je přitom nesmírně mocná a potřebná věc. Ale taky je to velmi vážná věc. Nemluvím tady o snech postavených na vzdušných zámcích, ale o snech stojících na pevných základech: o něčem, díky čemu můžete vybudovat svůj život. Před třinácti lety jsem na základě takového snu založil ProgresGuru. A dnes vám společně se Simonem Squibbem a Gustavem Bubníkem přinášíme audioknihu Jaký je váš sen? (po novém roce i tištěnou knihu), kterou bych si přál mít, když jsem začínal.
Na začátku roku 2024 jsem si nechal zaslat rukopis britského influencera, podnikatele a investora Simona Squibba, jehož kniha měla vyjít až v lednu 2025. Přečetl jsem první stránky kapitoly a hned jsem věděl, že ji chci vydat pod naší značkou a představit českým čtenářům a posluchačům. Dnes je "What´s Your Dream?" v Británii bestsellerem číslo jedna za rok 2025 dle Sunday Times. Mám dojem, že se to nezmění ani v roce 2026, tentokrát snad i v České republice.
Za těch třináct let jsme vydali přes sto titulů. Četl jsem stovky knih o podnikání, motivaci, osobním rozvoji. Vydáváme jen ty, které podle nás mají šanci něco opravdu změnit. Možná vás, možná váš byznys, možná jen váš pohled na věc. Tato kniha má všechno. Simon Squibb není typickým podnikatelem. V patnácti letech se stal bezdomovcem. Svou první firmu založil, protože neměl na vybranou. Později prodal svou marketingovou agenturu Fluid společnosti PwC za víc peněz, než kdy bude potřebovat.
A co udělal potom? Založil HelpBnk, koupil zchátralé schodiště v Londýně, ve kterém v patnácti přespával, a instaloval na něj zvonek, na který může kdokoli nahrát svůj sen a požádat o podporu. Pak začal zastavovat náhodné lidi na ulici s otázkou "Máte sen? Jaký je váš sen?" a nabídl jim peníze, aby mohli hned začít. Celé to natáčel a jejich příběhy sdílel s miliony svých sledujících. Poskytl jim nejen finanční prostředky na rozjezd podnikání, své zkušenosti a rady, ale i publikum, které by sami nikdy neoslovili. Videa se stala virálními. Dnes má přes 15 milionů sledujících a chce pomoci deseti milionům lidí nastartovat jejich byznys.
Protože věděl, co to znamená mít sen a nikoho, kdo by v něj věřil. Když jsem četl Simonův příběh, viděl jsem v něm z části sám sebe. Ne ve výsledcích. Ty naše jsou naprosto odlišné. Zatím. Ale v přístupu a té touze, která vás žene dál. V bezesných nocích plných pochyb, kdy se ptáte sami sebe, jestli to má vůbec smysl. A v té odvaze to stejně zkusit a vytrvat, dokud svého snu nedosáhnete.
I po třinácti letech je v této knize spousta věcí, které nedělám. Měl bych, ale nedělám (a naopak). Na spoustu z toho jsem si musel přijít sám – pokusy, omyly, chybami, které mě stály energii, čas i peníze. Možná i vztah. A to je přesně důvod, proč tato kniha není jen pro začátečníky. Je pro lidi, kteří tápou a ukazuje jim, že první krok nemusí být tak těžký, jak si většina myslí. Je pro ty, kteří už sice podnikají, ale zasekli se nebo přešlapují na místě. A je i pro ty, kterým se vysloveně daří, protože úspěch bez směru je jen drahým způsobem, jak být nešťastným.
V českém prostředí máme tendenci být skeptičtější k motivačním knihám. Často oprávněně. Ale Simonova kniha není o prázdných frázích, povrchních radách, rychlých řešeních a motivačních klišé. Není o tom, že opustíte práci, začnete podnikat a za měsíc budete milionářem. Je o konkrétních krocích. O pravdivých příbězích a zkušenostech. O tom, jak se zeptat sami sebe na tu nejdůležitější otázku: "Jaký je vlastně můj sen?“ A následně – což je ještě důležitější – jak tento sen začít realizovat. Ne jednou. Ne za rok. Ale dnes.
Co mě na Simonovi fascinuje nejvíc, je jeho otevřenost a upřímnost. Neříká, že je podnikání snadné. Dost často se zmiňuje o tom, že je opravdu těžké, ale že to stojí za to. Nenabízí rychlá řešení, ale poskytuje praktické kroky, které opravdu fungují. A to můžu jen potvrdit. Jeho příběhy nejsou smyšlené. Jsou to skutečné osudy lidí, kterým pomohl najít jejich cestu. Lidí jako jsem já. Lidí jako jste vy.
Proto tato audiokniha není jen o podnikání. Je o odvaze snít. A ještě větší odvaze své sny uskutečnit. Je o tom, že nikdy není pozdě začít znovu. Je o síle komunity a o tom, jak důležité je, když někdo věří ve váš potenciál. Česká republika má bohatou tradici podnikavosti a inovací. Máme skvělé nápady, talentované lidi. Ale často nám chybí odvaha začít, schopnost se prosadit a víra v sebe sama. A právě s tím vším vám Simon v této audioknize pomůže. Ukáže vám, jak přestat váhat a prostě začít.
Přál bych si, aby na konci této audioknihy váš sen nebyl jen pouhým vzdáleným přáním, ale skutečností, které se můžete dotknout. Když budete pozorně poslouchat/číst, následovat rady, které vám Simon dá, a ponoříte se hlouběji do sebe, abyste objevili své poslání, může být tato kniha vstupenkou k životu, o jakém jste vždy snili. Všechno se to dá naučit. Nejsou to nějaké speciální nebo nadpřirozené dovednosti. Definovat svůj sen a jít si za ním není luxus, ale něco, co všichni potřebujeme, a něco, co každý z nás může dokázat.
Takže mi dovolte, abych vám položil Simonovu otázku: „Jaký je váš sen? A chcete vědět, jak ho dosáhnout? “


