A, í, s, l… Takhle rozsypaná abeceda je spíš pro srandu. No řekněte, dokáže vás nějakým způsobem ovlivnit?
Těžko.
Teď si je poskládáme a máme z toho slovo, i s jakýmsi nábojem – síla. Lepší, že?
Složit písmenka do smysluplného slova umíme už od první třídy. Složit slova do smysluplné věty taky. Třeba:
Když dokážete poskládat slova hezky dohromady, dokáže ovlivnit lidi.
Ale jen málo kdo ovládá puzzle se slovíčky tak, aby měla tak na branku. Stejný význam předchozí věty z pera mého oblíbeného klasika, Victora Hugo:
Slovo má lehkost větru a sílu hromů.
Cítíte ten rozdíl? Je až kolosální.
Jedno skvěle usazené slovíčko může vaši přesvědčivost zvednout i o 50 %
Mnohokrát ale stačí míň. Nemusíte být ani Voltaire, ani Jára Cimrman, abyste dovedli žonglovat se slovy. Postačí naučit se pár triků, které váš projev posunou na vyšší přesvědčovací úroveň.
Podívejme se na obyčejnou spojku „ale“.
Když někdo praví: „Dnes bude pěkně, ale zítra škaredě,“ tak zaostříme na informaci, která následuje za spojkou. To znamená, že se nám v hlavě ukotví škaredé počasí, protože „přebíjí“ to „pěkné“ ve větě.
Obráceně?
„Dnes bude škaredě, ale zítra pěkně“. Mysl si to přebere tak, že dneska je sice hnusně. No a co, když zítra bude pěkně?
Spojka „ale“ tak umí vymazat všechno, co bylo v předchozí větě.
Je fascinující, jak si můžeme pohrát se spojkami, slovy a celými větami tak, abychom získali velký vliv při vyjednávání v rodině, v práci jako manažeři a dosáhli tak svých cílů. Je to řemeslo, které se naučíte i vy.
Jak je to s tím slovíčkem, které může zvýšit vaše přesvědčovací schopnosti o 50 %?
Dozvíte se v naší nové audioknize Psychologie ovlivňování, která vás naučí mnohem víc, než jenom hraní se slovy. Dostane se vám 99 tipů, která vaše přesvědčovací schopnosti nabijí na maximum.