Naučte se 3 jednoduché tipy, jak zvýšit šance při prosazování svého
1) Předehra
Věděli jste, že mnohem důležitější než samotná nabídka, je příprava? Onen psychologický rámec, ve kterém nabídka padne, si můžeme představit jako kypření půdy, ve kterém se potom daleko snáz uchytí náš návrh. Dávejte si záležet na tom, jak se váš protějšek bude cítit, měl by být uvolněný a měl by vám především věřit.
Jeden prodejce dokonce využíval ne příliš etického triku: Když byl u někoho na návštěvě a nabízel mu určitý produkt, přesně mezi neformálním hovorem a samotnou nabídkou produktů si musel odskočit ven s tím, že si něco zapomněl v autě. Většina samozřejmě souhlasila a nemálo z klientů mu dokonce půjčilo klíče od vchodových dveří. A o co vlastně jde? Po domě nebo bytě nenecháme procházet jen tak někoho, pouze své blízké. Tím prodejce vytvořil asociaci důvěryhodného člověka, a připravil si úrodnější půdu pro prezentaci svého produktu a samotnou nabídku.
2) Načasování
Pokud je to jen trochu možné, snažte se si svou žádost načasovat ve váš prospěch. Můžete například využít takzvaných privilegovaných momentů, tedy chvil, kdy je protějšek obzvlášť vstřícný k našim nabídkám. Představte si třeba situaci, kdy někomu sdělujete, že jste pro něj udělali laskavost. V takový moment je velmi těžké odmítnout následující prosbu.
3) Správné místo (+ atmosféra)
Ani výběr správného místa bychom neměli podceňovat. Snažte se o to, abyste vytvořili ten perfektní okamžik, správný čas a správné místo. Pokud je prostředí schopné vyvolat žádoucí asociace u našeho protějšku, může nám to být ku pomoci.
Při prodeji francouzského vína může na pozadí hrát francouzská hudba, pokud chcete, aby vám protějšek více důvěřoval, dejte jim do ruky horký nápoj, pokud někoho chcete přesvědčit, aby vyzkoušel nový produkt, nejprve se ho zeptejte, zda se považuje za dobrodruha.
Tyto drobnosti se mohou zdát jako zanedbatelné, nicméně ve výsledku záleží právě na těchto maličkostech, které mohou rozhodnout o úspěchu.
Robert Beno Cialdini se ve své audioknize Před-svědčování zabývá tím, jak účinně ovlivňovat druhé, samozřejmě v etických mezích a přináší zásadně nový, přitom vědecky podložený objev: nejdůležitější není samotné sdělení, ale způsob, jakým zapůsobíme na posluchače ještě před ním. Na tom závisí, zda posluchač naše sdělení ochotně přijme a nechá se jím ovlivnit, nebo ho odmítne – ve skutečnosti už předem. Náš článek byl právě touto audioknihou inspirován. Chcete-li se tomuto tématu věnovat více do hloubky, audiokniha Před-svědčování bude tou pravou volbou. Mimo tuto audioknihu jsme pro vás až do 25. 9. připravili 15% slevu na další tři skvělé tituly z kategorie Psychologie: Ještě to promysli, Psychologie ovlivňování, Myšlení, rychlé a pomalé.
Přejeme příjemný poslech,
Váš tým ProgresGuru