Předpokládáme, že hezcí lidé jsou zároveň inteligentní
Výzkum dokázal, že hezkým lidem často přiřazujeme takové příznivé vlastnosti, jako je talent, laskavost, upřímnost a inteligence. Navíc k těmto závěrům docházíme, aniž bychom si uvědomovali, že v tomto procesu hraje fyzická přitažlivost roli. Například studie kanadských federálních voleb zjistila, že atraktivní kandidáti obdrželi ve srovnání s neatraktivními kandidáty dvaapůlkrát tolik hlasů. Navzdory důkazům, že hezcí politikové bývají zvýhodňováni, následný výzkum prokázal, že si voliči svou zaslepenost neuvědomují. Ve skutečnosti 73 procenta kanadských voličů v průzkumu popřela nejsilnějšími možnými argumenty, že by jejich hlasování bylo ovlivněno fyzickým vzhledem. Možnost tohoto vlivu si připustilo pouhých 14 procent. Podobný efekt byl odhalen při přijímání nových zaměstnanců. V jedné studii se hezký vzhled žadatelů v simulovaném pracovním pohovoru dočkal vyššího procenta pozitivních reakcí než jejich kvalifikace pro příslušnou pozici – přestože lidé, kteří vedli pohovor, tvrdili, že při jejich rozhodování hrál vzhled jen malou roli.
A co krása a zločin?
Stejně znepokojivý výzkum odhalil, že naše schopnost úsudku je podobně ovlivnitelná rozměry a stavbou těla. Hezkým lidem se pravděpodobně dostane vysoce příznivého zacházení v legálním systému. V jedné pensylvánské studii například vědci porovnávali fyzickou přitažlivost sedmdesáti čtyř obžalovaných na počátku soudních řízení. Když pak později vědci dohledali v soudních dokumentech výsledky jejich případů, zjistili, že hezcí muži obdrželi podstatně lehčí tresty. Přitažliví obžalovaní se ve srovnání s nepřitažlivými s dvakrát vyšší pravděpodobností vyhnuli vězení. V další studii – tentokrát se týkala odškodnění přiznaných ve zinscenovaných soudních řízeních pro zanedbání řádné péče při výkonu činnosti – bylo obžalovaným, kteří vypadali lépe než oběť, nařízeno, aby v průměru uhradili částku 5 623 USD, ale pokud tou atraktivnější stranou byla oběť, průměrné odškodnění bylo 10 051 USD. A nejen to. Zvýhodňování na základě přitažlivosti praktikovali jak soudci, tak soudkyně.
Další experimenty prokázaly, že atraktivním lidem se s vyšší pravděpodobností dostane pomoci, když jsou v nouzi, a bývají přesvědčivější při snaze o změnu názoru publika. Zde také obě pohlaví reagují stejně. Ve studii zabývající se pomocí se hezčím mužů a ženám dostávalo pomoci častěji, a to dokonce od příslušníků stejného pohlaví. Velká výjimka z tohoto pravidla může samozřejmě nastat ve chvíli, kdy je atraktivní osoba vnímána jako přímá konkurence, zejména jako sok/sokyně v lásce. Pokud ovšem nenastane uvedený případ, je nesporné, že hezcí lidé získávají v naší kultuře obrovskou sociální výhodu. Bývají oblíbenější, přesvědčivější, častěji se jim dostane pomoci a jsou vnímáni jako nositelé lepších osobnostních rysů a intelektuálních schopností. Zdá se, že sociální pozitiva hezkého vzhledu se začnou projevovat poměrně brzy. Výzkum u dětí na základních školách ukazuje, že dospělí považují agresivní jednání za méně nevychované, pokud je aktérem atraktivní dítě. Učitelé pak považují hezké dítě za inteligentnější než jeho méně atraktivní spolužáky.
Není tedy divu, že haló efekt fyzické přitažlivosti bývá pravidelně zneužíván specialisty v oboru vyhovění. Protože máme v oblibě atraktivní lidi a protože míváme sklon tomu, koho máme v oblibě, vyhovět, je logické, že školicí programy prodejců zahrnují instrukce k úpravě zevnějšku, že firmy prodávající módní oděvy vybírají své zaměstnance z hezkých kandidátů a kandidátek a že podvodníky a podvodnicemi bývají hezcí lidé.
Vzpomeňte si na tento haló efekt, až budete příště přemýšlet nad tím, jestli danou věc, kterou vám prodavač vehementně nabízí opravdu chcete, nebo na vás jen působí jeho fyzická přitažlivost! Pokud se chcete naučit rozpoznat i další zbraně vlivu a naučit se jim bránit, využijte doprodej audioknihy Zbraně vlivu za 199 Kč. Pozor, platí pouze do 20. 8.