No a teď si naopak představte, že byste byli schopni ventilovat nepříjemné události a nepříjemná rozhodnutí formou konstruktivní kritiky. Pomyslete, jaké by to bylo, kdybyste se sladili s emocemi lidí, se kterými jednáte, a vyhrocené řešení sporů byste odložili stranou. Tak totiž přesně postupují lidé s rozvinutou emoční inteligencí.
Máte vysokou emoční inteligenci? Tady si můžete přečíst o 17 signálech, podle kterých to poznáte.
Lidé s rozvinutou emoční inteligencí chápou, že motivace a povzbuzení nezbytné pro výdrž a skvělé výkony v práci jsou otázkou zpětné vazby. A zpětná vazba je páteří jakékoliv organizace, protože dává lidem vědět, jestli dělají svou práci dobře. Bez ní jsou lidé ve tmě. Nemají tušení, jak si stojí u šéfa a spolupracovníků ani co se od nich očekává. Jakékoliv existující problémy se potom časem můžou vyhrotit.
Nejhorší způsob, jak někoho motivovat
Kritiku můžeme (vedle páteře) považovat za jeden z nejdůležitějších úkolů každého manažera. Vedoucí pracovníci zpětnou vazbu často odkládají, protože jim není příjemné své podřízené kritizovat – a za tento nedostatek potom často platí vysokou daň. Drobné výtky a nevyřešené nepříjemnosti se postupně hromadí, frustrace se nabaluje, až nakonec nádoba přeteče a má podobu osobního napadení - namísto jednoduchého poukázání na problém, se kterým jde něco dělat.
Často jsou k vidění obvinění naplněná odporem, sarkasmem a pohrdáním, nebo dokonce hrozby a svádění selhání na vrozenou schopnost člověka (např.: „Možná že je to jen nedostatek talentu. Radši to ani nezkoušejte, zadám tu práci někomu jinému.“).
V takto napadeném člověku se projeví pocit nespravedlnosti a potřeba bránit se, která často spočívá ve svalování viny na někoho jiného a mnohdy ústí v pasivní zahořklý odpor a potřebu stáhnout se do sebe.
Zvažte jinou možnost
Musíte sami uznat, že v takové atmosféře se nedá existovat, natož pracovat a podávat výkony. Proto může být obratná kritika jedním z nejužitečnějších sdělení, které se může podřízeným od vedoucího pracovníka (a nejen od něj) dostat.
Je důležité pokusit se o pozitivní kritiku, která se soustřeďuje na to, co člověk udělal a co ještě udělat může. A hlavně nevztahuje špatně odvedenou práci k charakteru člověka.
Pokud totiž člověka nazvete hlupákem, vyvoláte v něm obrannou reakci a on přestane poslouchat vaše návrhy, byť by byly sebekonstruktivnější. A jestli dotyčný ještě navíc nabyde přesvědčení, že je jeho neúspěch důsledkem nedostatku v něm samém, ztratí naději a přestane se snažit.
Je důležité mít neustále na paměti to, že nezdary a selhání jsou důsledkem okolností a v naší moci je tyto okolnosti změnit k lepšímu.
Umění kritiky
Se zdokonalením umění kritiky je nerozlučně spjato další umění – umění ocenit a pochválit. A my vám teď předkládáme čtyři rady, které vám pomohou se v obojím zdokonalit:
* Buďte konkrétní *
Konkrétnost je stejně důležitá pro pochvalu jakož i pro kritiku. Pokud ale nebude jasná, nic se z ní nedozvíte. Když člověk uslyší, že „něco“ dělá špatně, aniž by přesně věděl, co máte na mysli, nemůže to změnit, a navíc ho to demoralizuje. Nechoďte kolem horké kaše, nebude příkří a nemlžte.
Nahlas řekněte, co kdo udělal dobře, co bylo špatně a jak je možné to změnit. Ideální bude, když si vyberete jeden incident, který charakterizuje nedostatky, jednu událost, která ilustruje klíčový problém. Řekněte, o jaký problém jde, co je v nepořádku, jaké pocity to ve vás vyvolává a jak to podle vás lze změnit.
** Nabídněte řešení **
Jakákoliv smysluplná zpětná vazba musí ukazovat cestu k řešení problému. Pokud taková není, vyvolává automaticky v tom, komu je určena, frustraci, ztrátu motivace a pracovní morálky.
Kritika by měla člověka obrátit k nedostatkům, jimž nevěnoval pozornost, měla by navrhnout, jak tyhle nedostatky zvládnout. Kritika vám totiž může otevřít dveře k možnostem a alternativám, které jste si doposud neuvědomovali.
*** Kritizujte z očí do očí ***
Často je možné setkat se s tím, že lidé, kterým není příjemné své spolupracovníky osobně kritizovat nebo chválit, se zbavují svého břemene tím, že pochvalu nebo kritiku vyřídí na dálku, třeba formou e-mailu. Tenhle neosobní způsob komunikace ale připravuje člověka, kterému je potenciální výtka určena, o možnost na vzniklou situaci zareagovat nebo ji vysvětlit.
Kritika, stejně jako pochvala, působí nejlépe, pokud je sdělena soukromě, ale hlavně tváří v tvář.
**** Buďte citliví ****
Je to smutné, ale bylo zjištěno, že manažeři s nedostatečně rozvinutou empatií mají sklony poskytovat kritiku zraňujícím způsobem, a navíc druhé ponižují a nenaslouchají jejich názorům. Takové jednání je přímo destruktivní, protože přímo vede k nekonečnému kolotoči hořkosti, nenávisti a pasivní agrese. Proto buďte empatičtí, snažte se naladit na pocity kritizovaného člověka a pokuste se vycítit, jaký dopad na něj budou vaše slova mít.
A jak se zachovat, pokud se dostanete do situace, kdy je kritika určena přímo vám?
Pokuste se vidět v kritice cennou informaci, která vám dopomůže ke zlepšení výkonů, a snažte se ji nepovažovat za osobní urážku.
Dejte si taky pozor na vlastní impulsy k obraně a přijměte za svoje omyly a zodpovědnost.
Dále, pokud se situace příliš vyhrotí, nebojte se požádat o přeložení schůzky na pozdější dobu, abyste získali čas se s nepříjemným sdělením vyrovnat a trochu se uklidnit.
A nakonec se pokuste nenahlížet na kritiku jako na střetnutí, ale spíše jako na příležitost ke spolupráci s kritikem na řešení problému.
Moc doufáme, že se teď budete na umění kritiky dívat z trošku jiného úhlu. A pokud by vás zajímalo, v jakých dalších oblastech vašeho pracovního i osobního života vám může emoční inteligence a její rozvoj prospět, poslechněte si audioknihu Emoční inteligence :)