• Dárkové poukazy
  • Mobilní aplikace
  • Vše o nákupu
  • Blog
  • O nás
  • Kontakt
  • czk
    CZK
    EUR
  • Audioknihy
  • Kategorie

Žádné výsledky ...

Přihlásit se
Prázdný nákupní košík
Menu
  1. ProgresGuru.cz
  2. Blog
  3. 4 způsoby jak zvládnout umění kritiky

4 způsoby jak zvládnout umění kritiky

Zkuste si představit ty následky pro vztahy s vašimi spolupracovníky, kdybyste nebrali ohledy na jejich emoce. A co teprve, kdybyste nebyli schopni ovládnout svoje výbuchy vzteku! Jejich citové rozrušení by se nutně podepsalo na jejich myšlení, paměti a pozornosti. A tím zároveň na pracovních výkonech. Kolegové, s nimiž sdílíte kanceláře, by byli pod neustálou tíhou stresu. A ve stresu lidé hloupnou.

ProgresGuru.cz 11.4.2018

No a teď si naopak představte, že byste byli schopni ventilovat nepříjemné události a nepříjemná rozhodnutí formou konstruktivní kritiky. Pomyslete, jaké by to bylo, kdybyste se sladili s emocemi lidí, se kterými jednáte, a vyhrocené řešení sporů byste odložili stranou. Tak totiž přesně postupují lidé s rozvinutou emoční inteligencí.

Máte vysokou emoční inteligenci? Tady si můžete přečíst o 17 signálech, podle kterých to poznáte.

Lidé s rozvinutou emoční inteligencí chápou, že motivace a povzbuzení nezbytné pro výdrž a skvělé výkony v práci jsou otázkou zpětné vazby. A zpětná vazba je páteří jakékoliv organizace, protože dává lidem vědět, jestli dělají svou práci dobře. Bez ní jsou lidé ve tmě. Nemají tušení, jak si stojí u šéfa a spolupracovníků ani co se od nich očekává. Jakékoliv existující problémy se potom časem můžou vyhrotit.

Nejhorší způsob, jak někoho motivovat

Kritiku můžeme (vedle páteře) považovat za jeden z nejdůležitějších úkolů každého manažera. Vedoucí pracovníci zpětnou vazbu často odkládají, protože jim není příjemné své podřízené kritizovat – a za tento nedostatek potom často platí vysokou daň. Drobné výtky a nevyřešené nepříjemnosti se postupně hromadí, frustrace se nabaluje, až nakonec nádoba přeteče a má podobu osobního napadení - namísto jednoduchého poukázání na problém, se kterým jde něco dělat.

Často jsou k vidění obvinění naplněná odporem, sarkasmem a pohrdáním, nebo dokonce hrozby a svádění selhání na vrozenou schopnost člověka (např.: „Možná že je to jen nedostatek talentu. Radši to ani nezkoušejte, zadám tu práci někomu jinému.“).

V takto napadeném člověku se projeví pocit nespravedlnosti a potřeba bránit se, která často spočívá ve svalování viny na někoho jiného a mnohdy ústí v pasivní zahořklý odpor a potřebu stáhnout se do sebe.

Zvažte jinou možnost

Musíte sami uznat, že v takové atmosféře se nedá existovat, natož pracovat a podávat výkony. Proto může být obratná kritika jedním z nejužitečnějších sdělení, které se může podřízeným od vedoucího pracovníka (a nejen od něj) dostat.

Je důležité pokusit se o pozitivní kritiku, která se soustřeďuje na to, co člověk udělal a co ještě udělat může. A hlavně nevztahuje špatně odvedenou práci k charakteru člověka.

Pokud totiž člověka nazvete hlupákem, vyvoláte v něm obrannou reakci a on přestane poslouchat vaše návrhy, byť by byly sebekonstruktivnější. A jestli dotyčný ještě navíc nabyde přesvědčení, že je jeho neúspěch důsledkem nedostatku v něm samém, ztratí naději a přestane se snažit.

Je důležité mít neustále na paměti to, že nezdary a selhání jsou důsledkem okolností a v naší moci je tyto okolnosti změnit k lepšímu.

 

Umění kritiky

Se zdokonalením umění kritiky je nerozlučně spjato další umění – umění ocenit a pochválit. A my vám teď předkládáme čtyři rady, které vám pomohou se v obojím zdokonalit:

 

* Buďte konkrétní *

Konkrétnost je stejně důležitá pro pochvalu jakož i pro kritiku. Pokud ale nebude jasná, nic se z ní nedozvíte. Když člověk uslyší, že „něco“ dělá špatně, aniž by přesně věděl, co máte na mysli, nemůže to změnit, a navíc ho to demoralizuje. Nechoďte kolem horké kaše, nebude příkří a nemlžte.

Nahlas řekněte, co kdo udělal dobře, co bylo špatně a jak je možné to změnit. Ideální bude, když si vyberete jeden incident, který charakterizuje nedostatky, jednu událost, která ilustruje klíčový problém. Řekněte, o jaký problém jde, co je v nepořádku, jaké pocity to ve vás vyvolává a jak to podle vás lze změnit.

 

** Nabídněte řešení **

Jakákoliv smysluplná zpětná vazba musí ukazovat cestu k řešení problému.  Pokud taková není, vyvolává automaticky v tom, komu je určena, frustraci, ztrátu motivace a pracovní morálky.

Kritika by měla člověka obrátit k nedostatkům, jimž nevěnoval pozornost, měla by navrhnout, jak tyhle nedostatky zvládnout. Kritika vám totiž může otevřít dveře k možnostem a alternativám, které jste si doposud neuvědomovali.

 

*** Kritizujte z očí do očí ***

Často je možné setkat se s tím, že lidé, kterým není příjemné své spolupracovníky osobně kritizovat nebo chválit, se zbavují svého břemene tím, že pochvalu nebo kritiku vyřídí na dálku, třeba formou e-mailu. Tenhle neosobní způsob komunikace ale připravuje člověka, kterému je potenciální výtka určena, o možnost na vzniklou situaci zareagovat nebo ji vysvětlit.

Kritika, stejně jako pochvala, působí nejlépe, pokud je sdělena soukromě, ale hlavně tváří v tvář.

 

**** Buďte citliví ****

Je to smutné, ale bylo zjištěno, že manažeři s nedostatečně rozvinutou empatií mají sklony poskytovat kritiku zraňujícím způsobem, a navíc druhé ponižují a nenaslouchají jejich názorům. Takové jednání je přímo destruktivní, protože přímo vede k nekonečnému kolotoči hořkosti, nenávisti a pasivní agrese. Proto buďte empatičtí, snažte se naladit na pocity kritizovaného člověka a pokuste se vycítit, jaký dopad na něj budou vaše slova mít.

 

A jak se zachovat, pokud se dostanete do situace, kdy je kritika určena přímo vám?

 

  • Pokuste se vidět v kritice cennou informaci, která vám dopomůže ke zlepšení výkonů, a snažte se ji nepovažovat za osobní urážku.

  • Dejte si taky pozor na vlastní impulsy k obraně a přijměte za svoje omyly a zodpovědnost.

  • Dále, pokud se situace příliš vyhrotí, nebojte se požádat o přeložení schůzky na pozdější dobu, abyste získali čas se s nepříjemným sdělením vyrovnat a trochu se uklidnit.

  • A nakonec se pokuste nenahlížet na kritiku jako na střetnutí, ale spíše jako na příležitost ke spolupráci s kritikem na řešení problému.

Moc doufáme, že se teď budete na umění kritiky dívat z trošku jiného úhlu. A pokud by vás zajímalo, v jakých dalších oblastech vašeho pracovního i osobního života vám může emoční inteligence a její rozvoj prospět, poslechněte si audioknihu Emoční inteligence :)

Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ>>


Podobné články
Audioknihy jako nástroj pro celoživotní vzdělávání: Praktický průvodce osobním rozvojem
Audioknihy jako nástroj pro celoživotní vzdělávání: Praktický průvodce osobním rozvojem

Představte si, že můžete získávat znalosti od světových expertů během ranního běhání, cestou do práce nebo při domácích pracech. V tomto článku vám představíme vědecky podložené metody efektivního učení prostřednictvím audioknih, praktické systémy zpracování informací i konkrétní techniky pro maximální využití audioobsahu. Audioknihy proměňují běžné denní momenty v příležitosti k osobnímu růstu. Cenný vhled přináší i autor knihy Život bez príbehu Lukáš Piperek, který odhaluje, jak se zbavit stresu při učení a nechat vzdělávání plynout přirozeně. Nechte se provést světem audioknižního vzdělávání a objevte, jak proměnit běžné denní momenty v příležitosti k osobnímu růstu.

Jak vznikl obor umělá inteligence a proč je jeho označení právě AI?  
Jak vznikl obor umělá inteligence a proč je jeho označení právě AI?  

Kdy začalo bádání nad umělou inteligencí a jak její název vznikl? Pojďme se pustit do historie o tomto zajímavém fenoménu dnešní doby, "čtvrtého věku".

Komunikace jako základ vyjednávání bez peněz či síly
Komunikace jako základ vyjednávání bez peněz či síly

Vyřešit se dají i ty nejsložitější patové situace a konflikty, pokud ovšem odmítneme předpoklad, že toho nemůžeme dosáhnout jinak než s pomocí peněz či síly. Na to je dobré pamatovat zvlášť ve chvíli, kdy se snažíte vybruslit z vyloženě beznadějné situace. I když všechny vaše velkorysé nabídky selžou a veškeré vaše dobře míněné pokusy vyřešit problém jsou zmařeny a máte jen omezený vliv, s jehož pomocí byste mohli prosadit vlastní řešení, chce to jen změnit přístup a zvolit jiné nástroje.

Objevte, proč jsme první volbou v audioknihách o osobním rozvoji

success_logo

Aktuálně máme v nabídce

539 audioknih

Rozvojové audioknihy vydáváme již 12 let

Všechny nabízené tituly známe a pečlivě vybíráme

Tituly, které nás zaujmou nejvíce vydáváme pod vlastním nakladatelstvím

Máme vlastní Android a iOS aplikaci pro pohodlný poslech

Zaregistrujte se a ještě dnes získejte spoustu výhod

  • Přehledná virtuální polička
  • Pohodlný poslech přímo v aplikaci
  • Vybrané tituly zdarma
  • Slevy na bestsellery
  • Bonusy za každý nákup
  • Ukázky ke stažení zdarma
  • Jak nakupovat
  • Obchodní podmínky
  • Zásady ochrany soukromí
  • Kontakt
  • O nás
  • Blog
  • Dárkové poukazy
  • Mobilní aplikace
Máte dotazy? Napište nám
  • audioknihy@progresguru.cz
  • FaceBook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
ProgresGuru
  • GoPay
  • VISA
  • MasterCard
  • Master
  • Google-Play

2013-2025 ©

ProgresGuru - audioknihy pro váš rozvoj

Vytvořilo Peko Studio s.r.o.