Nejdříve musíte vybrat to podstatné a teprve pak zjednodušovat, aby se vám nepřihodilo, že budete prostě omezovat všechno, aniž byste se ujistili, že důležitým záležitostem ponecháváte potřebný prostor.
A jak zjistíte, co jsou ty nejdůležitější věci? To je klíčová otázka. Jakmile toto zjistíte, je zbytek už jednoduchý – pak už dokážete omezit své projekty, úkoly, proud příchozích informací, závazky a nepořádek. Prostě jen musíte eliminovat všechno, co není nezbytné. Je to jako v tom starém vtipu. Jak vytesáš sochu slona? Prostě osekáš všechno, co nevypadá jako slon. Ale nejdřív musíte zjistit, jak slon vlastně vypadá.
U všeho, co děláte, se musíte ptát – je to nezbytné? Ať už se zabýváte tím, co budete dělat dneska, tento týden, letos nebo v životě obecně, nepřestávejte se ptát, co je nezbytné, co je důležité. Když se rozhodujete, na které e-maily odpovíte, co koupíte tento měsíc ze svého omezeného rozpočtu nebo jak uklidíte svůj pracovní stůl nebo dům, nepřestávejte se ptát, co je nezbytně nutné. Zapřahejte koně před vůz, nikoli naopak – pojmenujte si, co je důležité, a pak to udělejte.
Při všem, co děláte, použijte následující systém otázek, který vám pomůže rozhodnout, které věci jsou ty nejdůležitější, pokud s tím máte problém. Jakmile vám jejich jádro přejde do krve, už je nebudete dál potřebovat – zautomatizují se.
1. Jaké jsou moje hodnoty?
Hodnoty jsou věci, o kterých víte, že jsou pro vás nejdůležitější. Zamyslete se nad tím, na čem vám opravdu záleží, jaké vlastnosti byste chtěli mít, na jakých principech byste chtěli založit svůj život. Jakmile si sami pro sebe tyto hodnoty pojmenujete, veškerá vaše činnost a vaše volby by z nich měly vycházet.
2. Čeho chcete v životě dosáhnout?
Třeba během příštího roku? A co tento měsíc? A dneska? Pokud jste si vědomi, čeho chcete dosáhnout, dokážete stanovit, jestli vám určitá činnost v dosažení cílů pomůže.
3. Co mám rád?
Zamyslete se nad tím, co máte rádi, s kým rádi trávíte čas, co rádi děláte.
4. Co je pro mě důležité?
Podobným způsobem si sepište seznam nejdůležitějších věcí ve vašem osobním životě, v pracovním životě i v ostatních oblastech, které vás napadnou.
5. Co bude mít největší dopad?
Pokud máte na výběr mezi projekty a úkoly, kterých se ujmete, zamyslete se nad tím, které z nich budou mít největší dopad na váš život a kariéru. Co bude mít největší účinek na ostatní oblasti vašeho života? Pokud si můžete například vybrat mezi tím, jestli vyřídíte pár telefonátů, zajdete na jednání s novým klientem nebo napíšete zprávu, zamyslete se nad účinkem, který každá z těchto činností bude mít: telefonovat budete s klienty, kteří možná utratí u vaší společnosti zhruba 1000 korun každý; jednání povedete s klientem, který, pokud s ním dokážete uzavřít smlouvu, přinese firmě 100 000 korun, a zprávu si možná ani nikdo nepřečte. V tomto příkladu má jednání s klientem největší dopad, a proto byste ho měli považovat za nejdůležitější.
6. Co bude mít největší dlouhodobý dopad?
Je rozdíl mezi vysokým účinkem a dlouhodobým účinkem. Například jednání s novým klientem v následujícím týdnu přineslo firmě 100 000 korun, ale dlouhodobá marketingová kampaň může vynést v příštím roce stovky tisíc korun. Účinek se nemusí vyjádřit jen v penězích – může jít o cokoli, co je pro vás cenné.
7. Potřebuji vs. Chci
Toto je dobré kritérium, pokud se rozhodujete, za co utratit peníze: které věci doopravdy potřebuji a které jenom chci? Pokud dokážete pojmenovat potřeby, dokážete také eliminovat většinu přání, která nejsou nezbytně nutná.
8. Eliminuji, co není nezbytné.
Někdy je užitečné postupovat opačně, pokud máte potíže s pojmenováním toho nejdůležitějšího a nezbytného. Pokud máte například seznam věcí, které je zapotřebí udělat, začněte vyškrtáváním položek, které nejsou nezbytně nutné. Je vám asi jasné, že například umytí auta nebude tak nutné, jako zaplacení účtů nebo opravení prosakujícího potrubí, které vás stojí tisíce korun na každém účtu za vodu. Jakmile dokážete eliminovat některé z věcí, které nejsou nezbytné, zůstane vám na seznamu větší počet zásadních a nutných úkolů.
9. Stále přehodnocuji.
Většinou se vám zřejmě nepodaří stanovit zásadní priority hned na první pokus. Eliminujete některé z nepříliš důležitých úkolů a pokusíte se zvládnout zbytek. Pak se asi tak za týden nebo za dva znovu podíváte na svůj seznam a vyřadíte další položky. Pokračujte v tomto procesu, dokud nebudete mít pocit, že jste spokojení a že nepotřebujete vyřadit už nic dalšího.
Výše uvedený seznam otázek lze považovat za dobrý způsob, jak stanovit, které věci jsou opravdu nezbytné a důležité, pokud s tím máte potíže – bez ohledu na to, o jakou oblast života se zrovna jedná. Od pracovních úkolů a projektů přes e-maily, rodinné finance, osobní cíle, závazky a sliby až k úklidu pracovního stolu nebo celého domu, stanovení priorit je základním a nejdůležitějším krokem při snaze o zjednodušení života tak, abyste dokázali pracovat efektivněji.
Klíčem je najít si pár chvil (nebo hodin, případně dnů, pokud je to nutné), přestat s veškerou činností a zamyslet se nad tímto problémem v širší perspektivě.
Skutečně se zaměřuji jen na to nejdůležitější: co je pro mě nejdůležitější? Dokáži eliminovat věci, které zásadní nejsou? Dopřejte si čas a položte si výše uvedené otázky – pak vám daleko lépe půjde zaměřit se na to, co skutečně potřebujete mít hotové a co si opravdu přejete udělat.
Prostě se zaměřit na důležité věci a dotáhnout je do úspěšného konce. Tím zkrátíte čas, který trávíte nad věcmi, které nejsou zásadní, které děláte neradi a které nevedou k dosažení vašich cílů.
Více rad a pravidel jednoduchosti naleznete v audioknize Síla jednoduchosti od Lea Babauty.