• Dárkové poukazy
  • Mobilní aplikace
  • Vše o nákupu
  • Blog
  • O nás
  • Kontakt
  • czk
    CZK
    EUR
  • Audioknihy
  • Kategorie

Žádné výsledky ...

Přihlásit se
Prázdný nákupní košík
Menu
  1. ProgresGuru.cz
  2. Blog
  3. Jak vybrat to nejnutnější a potom to zjednodušit

Jak vybrat to nejnutnější a potom to zjednodušit

Mnoho systémů na zvýšení produktivity práce vám bude tvrdit, abyste dělali věci opačně. Řeknou vám, jak dělat věci rychle, aniž by se pokusili zabývat tím, které věci byste vlastně měli dělat. Řeknou vám, jak zvládat naléhavé úkoly a jak si poradit s přívalem drobnějších úkolů a informací, který se na vás neustále valí – ale tyto systémy neodvádějí dobrou práci ohledně rozlišování v tom, co je důležité a co ne. Takže nakonec zase skončíte tak, že se budete snažit zvládat všechno, co se na vás navalí.

ProgresGuru, Leo Babauta 1.1.1970

Nejdříve musíte vybrat to podstatné a teprve pak zjednodušovat, aby se vám nepřiho­dilo, že budete prostě omezovat všechno, aniž byste se ujistili, že důležitým záležitostem ponecháváte potřebný prostor.

A jak zjistíte, co jsou ty nejdůležitější věci? To je klíčová otázka. Jakmile toto zjistíte, je zbytek už jednoduchý – pak už dokážete omezit své projekty, úkoly, proud příchozích informací, závazky a nepořádek. Prostě jen musíte eli­minovat všechno, co není nezbytné. Je to jako v tom starém vtipu. Jak vytesáš sochu slona? Prostě osekáš všechno, co nevypadá jako slon. Ale nejdřív musíte zjistit, jak slon vlastně vypadá.

U všeho, co děláte, se musíte ptát – je to nezbytné? Ať už se zabýváte tím, co budete dělat dneska, tento týden, letos nebo v životě obecně, nepřestávejte se ptát, co je nezbytné, co je důležité. Když se rozhodu­jete, na které e-maily odpovíte, co koupíte tento měsíc ze svého omezeného rozpočtu nebo jak uklidíte svůj pracovní stůl nebo dům, nepřestávejte se ptát, co je nezbytně nutné. Zapřahejte koně před vůz, nikoli naopak – pojmenujte si, co je důležité, a pak to udělejte.

Při všem, co děláte, použijte následující systém otázek, který vám pomůže rozhodnout, které věci jsou ty nejdůležitější, pokud s tím máte problém. Jakmile vám jejich jádro přejde do krve, už je nebudete dál potřebovat – zau­tomatizují se. 

1. Jaké jsou moje hodnoty?

Hodnoty jsou věci, o kterých víte, že jsou pro vás nejdůležitější. Zamyslete se nad tím, na čem vám opravdu zá­leží, jaké vlastnosti byste chtěli mít, na jakých principech byste chtěli založit svůj život. Jakmile si sami pro sebe tyto hodnoty pojmenujete, veškerá vaše činnost a vaše volby by z nich měly vycházet. 

2. Čeho chcete v životě dosáhnout?

Třeba během příštího roku? A co tento měsíc? A dneska? Pokud jste si vědomi, čeho chcete dosáhnout, dokážete stanovit, jestli vám určitá činnost v dosa­žení cílů pomůže.

3. Co mám rád?

Zamyslete se nad tím, co máte rádi, s kým rádi trávíte čas, co rádi děláte.

4. Co je pro mě důležité?

Podobným způsobem si sepište seznam nejdůležitějších věcí ve vašem osobním životě, v pracovním životě i v ostatních oblastech, které vás napadnou.

5. Co bude mít největší dopad?

Pokud máte na výběr mezi projekty a úkoly, kterých se ujmete, zamyslete se nad tím, které z nich budou mít největší dopad na váš život a kariéru. Co bude mít největší účinek na ostatní oblasti vašeho života? Pokud si můžete například vybrat mezi tím, jestli vyřídíte pár telefonátů, zajdete na jednání s novým klientem nebo napíšete zprávu, zamyslete se nad účinkem, který kaž­dá z těchto činností bude mít: telefonovat budete s klienty, kteří možná utratí u vaší společnosti zhruba 1000 korun každý; jednání povede­te s klientem, který, pokud s ním dokážete uzavřít smlouvu, přinese firmě 100 000 korun, a zprávu si možná ani nikdo nepřečte. V tomto příkladu má jednání s klientem největší dopad, a proto byste ho měli považovat za nejdůležitější.

6. Co bude mít největší dlouhodobý dopad?

Je rozdíl mezi vysokým účinkem a dlouhodobým účinkem. Například jednání s novým klien­tem v následujícím týdnu přineslo firmě 100 000 korun, ale dlouho­dobá marketingová kampaň může vynést v příštím roce stovky tisíc korun. Účinek se nemusí vyjádřit jen v penězích – může jít o cokoli, co je pro vás cenné.

7. Potřebuji vs. Chci

Toto je dobré kritérium, pokud se rozhodu­jete, za co utratit peníze: které věci doopravdy potřebuji a které jenom chci? Pokud dokážete pojmenovat potřeby, dokážete také eliminovat většinu přání, která nejsou nezbytně nutná. 

8. Eliminuji, co není nezbytné.

Někdy je užitečné postupovat opačně, pokud máte potíže s pojmenováním toho nejdůležitějšího a nezbytné­ho. Pokud máte například seznam věcí, které je zapotřebí udělat, za­čněte vyškrtáváním položek, které nejsou nezbytně nutné. Je vám asi jasné, že například umytí auta nebude tak nutné, jako zaplacení účtů nebo opravení prosakujícího potrubí, které vás stojí tisíce korun na každém účtu za vodu. Jakmile dokážete eliminovat některé z věcí, kte­ré nejsou nezbytné, zůstane vám na seznamu větší počet zásadních a nutných úkolů. 

9. Stále přehodnocuji.

Většinou se vám zřejmě nepodaří stanovit zá­sadní priority hned na první pokus. Eliminujete některé z nepříliš dů­ležitých úkolů a pokusíte se zvládnout zbytek. Pak se asi tak za týden nebo za dva znovu podíváte na svůj seznam a vyřadíte další položky. Pokračujte v tomto procesu, dokud nebudete mít pocit, že jste spoko­jení a že nepotřebujete vyřadit už nic dalšího.

 

Výše uvedený seznam otázek lze považovat za dobrý způsob, jak stanovit, které věci jsou opravdu nezbytné a důležité, pokud s tím máte potíže – bez ohledu na to, o jakou oblast života se zrovna jedná. Od pracovních úkolů a projektů přes e-maily, rodinné finance, osobní cíle, závazky a sliby až k úklidu pracovního stolu nebo celého domu, stanovení priorit je základním a nejdůležitějším kro­kem při snaze o zjednodušení života tak, abyste dokázali pracovat efektivněji.

Klíčem je najít si pár chvil (nebo hodin, případně dnů, pokud je to nutné), přestat s veškerou činností a zamyslet se nad tímto problémem v širší perspek­tivě.

Skutečně se zaměřuji jen na to nejdůležitější: co je pro mě nejdůležitější? Dokáži eliminovat věci, které zásadní nejsou? Dopřejte si čas a položte si výše uvedené otázky – pak vám daleko lépe půjde zaměřit se na to, co skutečně potřebujete mít hotové a co si opravdu přejete udělat.

Prostě se zaměřit na dů­ležité věci a dotáhnout je do úspěšného konce. Tím zkrátíte čas, který trávíte nad věcmi, které nejsou zásadní, které děláte neradi a které nevedou k dosažení vašich cílů.

Více rad a pravidel jednoduchosti naleznete v audioknize Síla jednoduchosti od Lea Babauty.


Podobné články
74 jedinečných titulů za 139 Kč
74 jedinečných titulů za 139 Kč

Některé audioknihy hned zazáří, jiným to chvilku trvá a na některé se prostě nedostane. Pojďte nám pomoci vrátit audioknihy, které byly v době svého vydání na výsluní! V akční nabídce, kterou jsme si pro vás připravili najdete populárně naučné audioknihy, příběhové, inspirativní, ale i audioknihy o přírodě a pro děti.

10 tajemství komunikace světových lídrů - 2. část
10 tajemství komunikace světových lídrů - 2. část

Nepředpokládejte, že každý se s vámi bude chtít bavit, i když jste na rozhovor s ním skvěle připraveni. Takto svět nefunguje. Počkat si na váš zásadní rozhovor či projev, který by vás mohl posunout např. v kariéře, je klíčové. Proto nikam nespěchejte. Navíc, nemůžete předpokládat, že budete vždy úspěšní. Ne každý vás pochopí a příjme vaše myšlenky. Komunikace je sama o sobě někdy velmi složitá. Vždy musíte mít tu správnou, logickou, řádně doloženou a nejlépe pravdivou myšlenku. A co je nejdůležitější, mějte na paměti, že komunikace není jen o vás, vašich názorech a postojích. Je především o pomoci druhým uspokojovat jejich potřeby a pochopit jejich zájmy. Pokud tyto zásady budete dodržovat, snížíte tak množství komunikačních problémů, se kterými se možná ještě nyní potýkáte.

Proč je extra panenský olivový olej považován za jednu z geniálních potravin?
Proč je extra panenský olivový olej považován za jednu z geniálních potravin?

Olivový olej je jednou z geniálních potravin audioknihy Geniální potraviny. Proč ho tak autor audioknihy Max Lugavere označil?

Objevte, proč jsme první volbou v audioknihách o osobním rozvoji

success_logo

Aktuálně máme v nabídce

539 audioknih

Rozvojové audioknihy vydáváme již 12 let

Všechny nabízené tituly známe a pečlivě vybíráme

Tituly, které nás zaujmou nejvíce vydáváme pod vlastním nakladatelstvím

Máme vlastní Android a iOS aplikaci pro pohodlný poslech

Zaregistrujte se a ještě dnes získejte spoustu výhod

  • Přehledná virtuální polička
  • Pohodlný poslech přímo v aplikaci
  • Vybrané tituly zdarma
  • Slevy na bestsellery
  • Bonusy za každý nákup
  • Ukázky ke stažení zdarma
  • Jak nakupovat
  • Obchodní podmínky
  • Zásady ochrany soukromí
  • Kontakt
  • O nás
  • Blog
  • Dárkové poukazy
  • Mobilní aplikace
Máte dotazy? Napište nám
  • audioknihy@progresguru.cz
  • FaceBook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
ProgresGuru
  • GoPay
  • VISA
  • MasterCard
  • Master
  • Google-Play

2013-2025 ©

ProgresGuru - audioknihy pro váš rozvoj

Vytvořilo Peko Studio s.r.o.