Na rozdíl od tradičního rychločtení, které je spíše o povrchním čtení a pochopení podstaty textu, Jim vyučuje, jak číst s větším soustředěním a koncentrací. Záměrem jeho metody FAST je, abyste nejenom četli rychleji, ale také se přitom rychleji učili a rychleji si pamatovali informace. Pojďme se tuto metodu dnes naučit.
F: FORGET (ZAPOMÍNEJTE)
Jim zjistil, že mnoho lidí se nedokáže naučit nové věci, když mají pocit, že dané téma už dobře znají. Představte si, že jste odborníkem na výživu a jdete na seminář zaměřený na výživu. Měli byste být schopni absorbovat všechny nejnovější informace, které zde uslyšíte, ale většině lidí se to nepodaří, protože když se začnou považovat za odborníky pro danou oblast, uzavřou se před tím, že by se mohli naučit něco nového. Je proto nutné dočasně zapomenout všechno, co o daném tématu víte, abyste se mohli naučit něco nového. Ačkoliv to může vypadat jako klišé, věřte tomu. Vaše mysl je jako padák: funguje pouze tehdy, když je otevřená. Pokud ji chcete otevřít, zapomeňte na to, co už víte.
A: ACTIVE (BUĎTE AKTIVNÍ)
Buďte aktivními účastníky svého vzdělávacího procesu a sami se snažte získávat znalosti, namísto toho, abyste se spoléhali na jiné, že vás s nimi nakrmí. Dělejte si aktivně poznámky a probírejte s ostatními, co se zrovna učíte. Tyto techniky vám pomohou nejenom lépe se učit, ale také si věci snadněji zapamatovat.
Jim radí vytvářet poznámky tradičně, tedy psacím perem na papír. Rozdělte stránku svislou čárou na dvě poloviny. Levá bude určena pro samotné poznámky. Pište si sem všechny věci, které se zrovna učíte. Pravá část bude sloužit k doplnění vašich poznámek. Zapisujte sem své pocity, myšlenky a otázky, které souvisí s tématem, které se zrovna učíte. Tato strategie zapojí celý váš mozek, takže se budete učit rychleji a zapamatujete si více věcí.
S: STATE (STAV)
Veškeré učení je závislé na stavu. Jim stav definuje jako aktuální okolnosti nebo náladu mozku a těla. Mnoho lidí si neuvědomuje, že je to něco, co mají plně pod kontrolou. Lidé si často myslí, že když se nudí, je to zapříčiněno jejich okolím. Pokud jsou skleslí, je to proto, že se jim přihodilo něco špatného atd. Jim ovšem říká, že člověk není teploměr, je spíše něco jako termostat. Chce tím říci, že nemusíte pouze reagovat na prostředí, které vás obklopuje, můžete jej sami ovlivňovat. Nastavte si pro sebe nějaký vysoký standard a pak vytvořte nebo upravte své prostředí tak, aby tomuto standardu vyhovovalo.
T: TEACH (UČTE SE)
Pokud byste se měli podívat na nějaké video nebo si přečíst knihu a následující den je prezentovat někomu jinému, věnovali byste jim odlišnou úroveň pozornosti než v ostatních případech? Uspořádali byste si nebo zaznamenali informace odlišným způsobem? Pokud se někdy budete muset opravdu rychle naučit nové věci nebo si osvojit nové dovednosti, vžijte se do role učitele. Zeptejte se sami sebe: „Jak tohle můžu naučit někoho jiného?“ Zničehonic zjistíte, že vaše schopnost uchovávat informace se zdvojnásobila, protože je přijímáte s úmyslem vysvětlit je někomu jinému.
Pokud vás dnešní článek zaujal a rádi byste se dozvěděli více game changerů, které vám zlepší život, sáhněte po bestselleru roku 2022, audioknize Game changers.