Internetový marketing zahrnuje obrovské množství propagačních kanálů, které je nutno ovládat a efektivně využívat. Bez těchto znalostí vzniká rizikový prostor pro zbytečné náklady na chybně cílenou propagaci, jenž pouze spotřebovává finanční prostředky, nepřivádí relevantní a koupěschopné zákazníky ani nedokáže komunikovat s těmi stávajícími.
Základní komunikační a propagační kanály pro e-shop
Hlavní marketingové nástroje pro e-shop, respektive web jsou každý vědou sám o sobě vyžadující mnoho znalostí, zkušeností i času. Prakticky není v lidských silách jednoho člověka znát každý z nich do detailu a mít čas se jim patřičně věnovat. Mezi hlavní propagační nástroje pro e-shop patří:
SEO – optimalizace stránek pro vyhledávače
PPC – reklamní inzeráty s platbou za klik
Remarketing – metoda oslovování konkrétních uživatelů, kteří daný webový projekt již v minulosti navštívili
Newslettery – reklamní e-maily
Sociální sítě – využívání Facebooku, Twitteru, Youtube a dalších
Affiliate – provizní systémy
A mnohé další…
Ti největší hráči na trhu využívají specialisty na jednotlivé nástroje internetového marketingu ve vlastním týmu, v partnerských agenturách nebo si najímají experty na volné noze. Stejných možností využívají samozřejmě i středně velké, nebo i ty menší či začínající internetové obchody.
Znalosti jsou důležité stále více
I pro dojednávání externích služeb je však více než nutné se v těchto oborech internetového marketingu orientovat. Je to důležité nejen pro pochopení práce s e-shopem i pro efektivní kontrolu a vyhodnocování práce sjednaných specialistů nebo agentury.
Pro osobní i profesní rozvoj každého majitele e-shopu je proto důležité studovat odborné blogy, navštěvovat různé semináře a také absolvovat školení internetového marketingu od zkušených konzultantů a specialistů. Na nich se dozví mnoho užitečného přímo z praxe, může zkonzultovat své vlastní specifické požadavky či problémy a posouvat tak své znalosti i online podnikání do dalších úrovní.
Velmi užitečné jsou rovněž marketingové konzultace. Na nichž je možno probrat vše do detailu a nechat si poradit jak a kam posunout podnikatelský záměr, jaké jsou jeho možnosti a kde najít ty správné zákazníky.
Internetový obchod nesmí ustrnout na jednom místě. Je důležité, aby se vyvíjel, vhodně komunikoval se zákazníky a všemi možnými způsoby podporoval prodej i loajalitu zákazníků. Trendy a požadavky uživatelů se rychle mění, rychle stoupá internetová gramotnost. Jedině s kvalitními znalostmi je majitel internetového obchodu schopen najímat vhodné dodavatele, externisty nebo zaměstnance. Podcenit tento fakt může být nebezpečné. Ať už si ke spolupráci vyberete kohokoliv, určitě se tímto Vy a Váš e-shop posune zase o krok dále.
Tak jen nepřemýšlejte o tom jak začnete, ale začněte.