„Otec vzdělávání dospělých“ píše knihu, která změní životy mnoha lidí
V letošním roce uplyne sto deset let od chvíle, kdy Dale Carnegie začal v listopadu 1912 poprvé vyučovat na půdě newyorské pobočky společnosti YMCA svůj proslulý kurz Efektivní komunikace a mezilidských vztahů. Přesněji řečeno už dříve vyučoval řečnické kurzy pro dospělé, přičemž v jeho seminářích se lidé měli naučit samostatně myslet a s větší přesností formulovat svoje myšlenky. Mezi jeho studenty byli lidé z nejrůznějších profesí – od podomních obchodníků přes inženýry, prodejce aut až po pojišťovací makléře.
Postupně ale Carnegie zjistil, že kromě rétoriky se tito lidé, pokud chtějí v životě uspět, potřebují hlavně naučit, jak vycházet s lidmi při každodenním pracovním styku i při dalších společenských příležitostech. Ostatně jak sám Carnegie říká „jednání s lidmi je pravděpodobně tím největším problémem se kterým se člověk v životě potkává.“ A měl nepochybně pravdu – ostatně výzkumy Davida Golemana, autora konceptu emoční inteligence, dokazují, že obecná inteligence (IQ) přispívá k životní úspěšnosti jen z dvaceti procent, přičemž zbývajících osmdesát procent jde na vrub právě emoční inteligence (EQ), kterou bychom mohli carnegiovským slovníkem nazvat uměním „získávat přátele a působit na lidi“, tedy schopnosti takříkajíc vycházet s druhými a mít dostatek empatie. A když pozorně čteme jeho dnes už legendární carnegiovská pravidla mezilidských vztahů, nacházíme obrovskou shodu s definicí pěti složek emocionální inteligence, tak jak je o padesát let později definoval právě zmiňovaný D. Goleman.
Carnegie pro svůj nový kurz hledal příručky a knihy, které by se přímo zabývaly tématem mezilidských vztahů ve vztahu k životnímu úspěchu, ale žádnou takovou publikaci nemohl najít. Takže začal osobně zpovídat úspěšné lidi jako byli kupříkladu vynálezci Marconi a Edison, F. D. Roosevelt, Clark Gable a Mary Pickfordová, aby zjistil, jaké techniky používají při budování kvalitních vztahů s lidmi. Přečetl také mnoho životopisů velkých osobností od antiky až po současnost, a dokonce najal člověka, který trávil dlouhé týdny dny a měsíce studiem tématu mezilidských vztahů v nejrůznějších knihovnách. Na základě výsledků svého výzkumu pak pro veřejnost připravil přednášku s názvem Jak získávat přátele a působit na lidi, která se časem přeměnila ve výše uvedený kurz. Jeho písemné podklady pro seminář se postupně rozrůstaly, a nakonec se staly základem knihy, která mu přinesla úspěch i bohatství.
Ředitel Shimkin větří úspěch
V roce 1933 se Leon Shimkin, generální ředitel věhlasného newyorského nakladatelství Simon & Schuster, sám zúčastnil Carnegiova kurzu efektivní komunikace a mezilidských vztahů. Jako profesionál okamžitě vycítil příležitost a navrhl Carnegiovi, aby svoje písemné podklady pro kurz mezilidských vztahů systematizoval a vytvořil z nich knihu.
V listopadu roku 1936 pak vychází kniha Jak získávat přátele a působit na lidi, která se okamžitě stala bestsellerem. Za necelý rok se prodalo více než milion výtisků (pro ilustraci - za autorova života se jen v USA prodalo přes 5 milionů výtisků), což autorovi přineslo skutečný úspěch a uznání čtenářů. A mimochodem – celých deset let byla kniha zařazena na respektovaném seznamu bestsellerů deníku New York Times, což je stále absolutní rekord. Kniha se ale dobře prodávala i mimo USA – do dnešního dne byla přeložená do 38 jazyků a prodalo se více než 50 milionů výtisků. Je souborem nadčasových pravidel, praktických rad a životních příběhů, které demonstrují platnost principů správných mezilidských vztahů.
Carnegie své zásady strukturoval do několika tematických okruhů – od základních pravidel správného jednání s lidmi, přes návody, jak získat druhé na svou stranu až po rady, jak se stát skutečnou vůdčí osobností.
Dale Carnegie jako vizionář leadershipu
A právě kapitoly věnované myšlenkám, jak být vůdčí osobností jsou snad nejzajímavější. Když totiž porovnáme Carnegiovy principy vůdcovství s dnešním moderním pojetím leadershipu, nacházíme až neuvěřitelnou shodu. Ostatně posuďte sami:
Začněte vždy chválou a upřímným uznáním.
Na chyby upozorňujte nepřímo.
Než začnete někoho kritizovat, hovořte nejdříve o vlastních chybách.
Přikazujte otázkou namísto přímých rozkazů.
Umožněte druhým, aby si zachovali svou tvář.
Vyzdvihněte i sebemenší zlepšení, pochvalte každé zlepšení, buďte upřímní v uznání a nešetřete chválou.
Dejte druhým předem najevo, že o nich máte to nejlepší mínění, aby se mohli podle toho zachovat.
Povzbuzujte druhé. Naznačte jim, že chyba se dá snadno napravit.
Snažte se, aby lidé rádi udělali to, co jim navrhujete.
Uznávaní guruové leadershipu jako třeba James Kouzes, Barry Posner, Peter Urs Bender a další možná používají trochu jiné názvosloví, ale jejich leaderovské postupy se od carnegiovského přístupu moc neliší: chvalte, dávejte citlivou ale upřímnou zpětnou vazbu, povzbuzujte podřízené, aby se nebáli přicházet s vlastními nápady, motivujte, „prodávejte“ lidem nové úkoly přitažlivým způsobem, a tak bychom mohli pokračovat. Takže Carnegie jako by svým způsobem předběhl dobu a doslova vizionářsky předjímá význam leadershipu. Jen pro úplnost – Carnegie svoje principy vůdcovství neomezuje pouze na „byznysovou“ sféru, ale přepokládá, že i v soukromém životě můžeme být při troše snahy všichni skutečnou vůdčí osobností (tedy leaderem).
Stručně řečeno, legendární kniha Jak získávat přátele a působit na lidi stojí i po desetiletích za přečtení či vyslechnutí. Pokud se chcete dozvědět víc, zaposlouchejte se do naší aktualizované verze audioknihy Jak rozvíjet vztahy s lidmi, působit na ně a získat jejich důvěru ve skvělém podání Jiřího Schwarze.