Posloucháte raději audioknihy, nebo máte raději čtení knih?
Názory lidí, zda spíše poslouchají audioknihy, či čtou knihy, jsou samozřejmě různé. Převládají ale názory, že oba postupy kombinují. Pokud nemají čas na čtení, rádi si pustí audioknihu. Není to ale podmínkou. Audioknihy si pouští třeba i při relaxačních činnostech. Někteří ale poukazují, že audio-knižní forma není vhodná a efektivní např. pro dlouhé a složité „bichle“. V diskuzi se samozřejmě objevují i zarputilí zastánci knih, kteří audioknihy spíše neuznávají. Není jich ale mnoho. Je tedy skutečně pozoruhodné, že lidé využívají audioknihy právě při činnostech, kdy nemohou číst. Ukazuje, že Američané mají audioknihy skutečně v oblibě a ví, kdy a jak je využívat.
Mohou audioknihy „nahradit“ tradiční učení se?
Studenti, kteří uvedli své názory v diskuzi, převážně chtějí využívat audioknihy jako doplněk k učebním textům na papíře. Se stále zvyšujícími požadavky na množství učiva se domnívají, že audioknihy jsou v tomto případě nejlepší variantou k osvojení si co nejvíce učiva a poskytují tak ohromnou pomoc při studiu. Litují ale, že mnohé jejich studijní materiály nejsou v audio-knižní podobě k dispozici. Další názory se pak vztahují především k faktu, že audioknihy mohou při studiu pomoct těm studentům, kteří pomalu čtou. V diskuzi se také vyskytují názory na to, že pokud člověk čte a zároveň poslouchá, je to pro něj naprosto jedinečný a velmi efektivní způsob naučení se a mnohem lepšího zapamatování si mnoha informací. Spousta názorů a souhlasů byla i z tvrzením, že při poslechu audioknihy se člověk musí soustředit na každé slovo a tak si mnohem více zapamatuje.
Preferujete rychlejší tempo audioknih, nebo máte raději pomaleji načtené audioknihy?
Podle diskuze se ukazuje, že lidé mají rádi spíše rychlejší tempo nahrávek. Nudí je pomalé a rozvláčné tempo některých dabérů a proto taky mnohdy tyto audioknihy ani nedoposlouchají (stejně jako u dlouhých, několika desítek hodin dlouhých audioknih). Většina programů pro přehrávání má již zabudovanou funkci na zrychlení tempa nahrávky (např. o 20 % a to bez změny hlasu) a lidé, jak se ukazuje, tuto variantu velmi často využívají (až na drobné výjimky). Pokud je kniha čtena lehce rychlejším tempem, setkává se tedy s větším úspěchem.
Studenti a audioknihy?
Podobná otázka zde již zazněla, ale v této konkrétní diskuzi zazněli další zajímavé názory. Velmi často přímo od samotných učitelů. Zde se ukazuje, že lidé i učitelé jsou si vědomi stylu učení a doporučují tak audioknihy studentům s poslechovým typem učením. Doporučují je ale i jako doplněk při čtení textu nebo jako činnost, která by měla probíhat současně. Někteří učitelé se tak dokonce snaží dovést děti ke čtení a změnit tak jejich návyky. I tak mohou audioknihy pomáhat.
Jaká zařízení nejčastěji využíváte k poslechu audioknih?
Lidé nejčastěji poslouchají audioknihy na svém iPodu, ve svém notebooku, ve svém telefonu či na CD. Prostě a jednoduše tak, aby jim poslech vyhovoval v každé situaci.
Myslíte si, že poslech audioknih je určitým druhem „podvádění“ či „švindlování“ a že jediným správným druhem „čtení“ je opravdu jen čtení tištěných knih?
V diskuzi se objevila otázka, zda si účastníci diskuze myslí, že by poslech audioknih měl být švindlování? Názor byl zřejmý – pokud je tištěná a audio-knižní verze úplně stejná, tak proč by to mělo být švindlování? Lidé v diskuzi se shodli, že někteří lidé jsou akorát tak moc oddaní knihám, že audioknihy jednoduše neuznávají.
A co vy? Zařadíte se k těm, kteří shledají audioknihy jako skvělý doplněk třeba ke cvičení nebo k lidem, jejichž názor na audioknihy pozitivní není? Odpovědi na stejné otázky nám můžete napsat. Nejzajímavější odpovědi získají audioknihu dle vlastního výběru zdarma. Nenechte si tuto možnost ujít. Vaše názory nás zajímají!