1) Věnujte každý den alespoň dvacet minut svého volného času kreativnímu myšlení.
Mě osobně se nejvíce osvědčila metoda tzv. brainstormingu, využívaná třeba i ve školách u studentů. Jde o to napsat si za krátký čas vše, co Vás napadne k tématu kreativního nápadu. Všechno si pište, i úplné hlouposti. Jakmile dopíšete, pak se věnujte tomu, co vás zaujme. Skutečně dobrý nápad nemusí přijít hned, ale postupem času, pokud se tomuto tématu budete věnovat, se může dostavit zcela originální a výjimečná myšlenka.
2) Zkuste vytvořit nějaký kreativní nápad pro vaši domácnost.
Klidně stačí jen drobný nápad, kterývám usnadní nějakou činnost doma, nebo klidně využijte odpadový materiál k nějakému vlastnímu výtvoru. Třeba nápady na originální poličky jsou oblíbené.
3) Vymyslete nápad v rámci vašeho zaměstnání.
Nápad se může týkat třeba jen určitých administrativních věcí, zlepšení komunikace či motivace Vašich kolegů. Tento nápad představte nadřízenému. Dělejte svou práci dobře, chytře a efektivně. Právě takto začne cesta k Vašemu úspěchu. Pokud jste zaměstnáni u podnikatele, můžete jej třeba překvapit novým nápadem v rámci marketingového plánu vaší společnosti. Oblíbená jsou třeba virální videa.
4) Podnikáte? Zapojit kreativitu musíte.
Pokud sami podnikáte (nebo se teprve chystáte podnikat), ve Vašem případě je kreativní myšlení téměř povinností. Jde o Vás a úspěch Vaší firmy. Musíte se prosadit, a proto mějte mysl v této otázce otevřenou. Dělejte věci jinak. A pokud ne, dělejte je alespoň dobře. To úplně stačí.
5) V nápadech si meze neklaďte.
Především se vyvarujte toho, že si za každým nápadem budete říkat: „Ne, to je hloupost“. A nápad tak zcela vymažete ze své mysli. To určitě nedělejte. Každý nápad si zapište a zkuste se k němu vrátit později nebo jej třeba probrat se svým okolím (nejlépe s nezávislým posluchačem). Co se Vám může zdát hloupé, pro jiné může být skvělým nápadem. A možná třeba nejen pro ně, ale klidně i pro desítky tisíc lidí.
6) Nenechte se odradit neúspěchem.
Každý nápad zůstává pouze a jen nápadem, pokud jej nevyzkoušíte v praxi. Někdy se může stát, že se s úspěchem nesetká. Nepodléhejte ale pocitu, že všechny vaše budoucí nápady budou špatné, musíte to zkoušet. Jednou to vyjít přece musí. Život jsou neustálé výhry a prohry. Pokud se z neúspěchu dokážete poučit, vždy tím získáte něco navíc.
7) V jednoduchosti je síla.
Poslední rada se týká samotného nápadu. Nekomplikujte si život složitými nápady. Sice se i ty můžou setkat s úspěchem, ale největší úspěch mají jednoduché a prosté nápady. Nedávno jsem četla s článek o dvou kamarádech, kteří vymysleli jednoduché tlačítko k fotoaparátu pro smartphony. A vydělali na tom velké množství peněz. I takhle jednoduše to totiž jde.
Mě osobně v kreativních nápadech velmi inspirují audioknihy s tématikou osobního rozvoje, konkrétně ty, které se věnují právě kreativitě a inspiraci. Jednou z mých nejoblíbenějších je Nekonvenční myšlení od autorů Petera Kreuze a Anji Förster. Charakterizovala bych jí citátem od George Pattona: „Jestliže myslí všichni stejně, potom někdo nemyslí“. A to by mohl být výrazný problém, nemyslíte? :)
Vaše mysl, Váš mozek, vnitřní motivace a spousty dalších okolností rozhoduje o tom, zda budete úspěšní a spokojení nebo naopak. A v tom je kouzlo kreativního myšlení. Nicméně, bez akce nebude žádná reakce. Pokud nezačnete, nikdy nenaleznete odpovědi na otázky, které hledáte.
Karolína Šrahůlková, ProgresGuru.cz