• Dárkové poukazy
  • Mobilní aplikace
  • Vše o nákupu
  • Blog
  • O nás
  • Kontakt
  • czk
    CZK
    EUR
  • Audioknihy
  • Kategorie

Žádné výsledky ...

Přihlásit se
Prázdný nákupní košík
Menu
  1. ProgresGuru.cz
  2. Blog
  3. Kolik času by měly děti trávit u obrazovek?

Kolik času by měly děti trávit u obrazovek?

Naprostá většina rodičů prahne po magické formulce – ideálním množství času, který by jejich dítě mělo s obrazovkami trávit, aby se nedostalo do problémů, nebylo zaostalé a neupadlo do závislosti. Někteří rodiče zase vyjadřují obavy, že pokud budou svému dítěti obrazovky „zatajovat“ nebo striktně limitovat, možná bude pozadu za svými vrstevníky a již nikdy tento „technologický odklad“ nedožene.

Michaela Slussareff, Kateřina Roková 10.8.2023

3C místo měření času

Mezinárodní doporučení, která k používání obrazovek dnešní rodiče a pediatři mají, považují bohužel veškerý čas strávený s médii za rovnocenný. Jenže on rovnocenný není. Dnes se proto vědci zkoumající dopad obrazovek na zdraví a vývoj dětí nezaměřují primárně na čas, který dítě s obrazovkami tráví. Po vzoru výživových poradců se zajímají o odpovědi na otázky, co jejich malí mediální konzumenti na obrazovkách sledují (či hrají), kdy a jakým způsobem. V angličtině se pro tento koncept ujala zkratka 3C – pro obsah (content), kontext (context) a dítě samotné (child). Tohle je schéma, nad nímž je třeba se zamyslet, když plánujete, na co se vaše dítě bude dívat, co bude hrát, v jakých situacích může technologie používat a kdy zase ne.

První C: Obsah (content)

Obsah, ona nejviditelnější složka médií, je pro malé děti zásadní. Podle tématu a hlavní postavičky hodnotí, jak se jim daný pořad líbí, a vám se skrze malé diváky ona pohádka nebo hra brzy zhmotní v obýváku. Děti jednoduše opakují vše, co kolem sebe a (potažmo) na obrazovce vidí, jde o hlavní způsob jejich učení. Některé výzkumy dokonce naznačují, že tyto vzorce děti niterně ovlivňují do dospělého věku. Pečlivě proto vybírejte obsah, který vaše děti sledují, a ptejte se:

  • Je obsah přiměřený věku dítěte?

  • Jsou hrdinové v pohádce hodní nápodoby?

  • Představují hezké sociální vztahy?

  • Neodporují hodnoty zobrazené v pohádce těm v naší rodině?

Druhé C: Kontext (context)

Pod kontextem si představte veškeré okolnosti používání technologií. Mohli bychom se zde jednoduše ptát: Jakým způsobem, kdy a za jakým účelem jsou obrazovky používány? Odborníci na dětský vývoj uvádějí, že každá technologie by se s malým dítětem měla používat jako kniha. Co děláte, když čtete malému dítěti knihu? Nejspíš sedíte vedle sebe, pomalu předčítáte, zastavujete se na místech, která mohou být nejasná, ukazujete na obrázky, jež s textem souvisejí, odpovídáte na otázky dítěte, aby všemu porozumělo, a možná i poskytujete vlastní názor na příběh a chování postav. A teď si představte, že byste stejným způsobem přistupovali k pohádkám v televizi a herním aplikacím. Byli byste spolu, mluvili o tom, co se na obrazovce děje, hodnotili chování postav, vysvětlovali si, co jednotlivé věci asi znamenají.

Třetí C: Dítě (child)

Jako rodič znáte své dítě nejlépe, používejte proto tuto znalost při výběru a nastavování pravidel, která budou ohledně domácích obrazovek platit. Obsah médií, ale i způsoby jejich používání by měly odrážet charakter, zájmy a potřeby konkrétního dítěte. Všímejte si, co dítě baví, co se mu líbí, ale i toho, z čeho má strach. Vyvarujte se obsahům, které jej znepokojují, a hledejte způsoby, jak se jim vyhnout. Vybírejte také programy, z nichž se konkrétně vaše dítě dovede učit nejlépe.

 

Pokud jste rodiče jakkoliv starých dětí, audiokniha Hry, sítě, porno (která je zdrojem dnešního článku) od Michaela Slussareff by rozhodně neměla chybět ve vaší audiopoličce. Nejen, že vám zodpoví nejdůležitější otázky ohledně dětí a obrazovek, předá vám spousty zajímavých otázek k zamyšlení týkajících se rodičovství obecně. Audiokniha je plná zajímavých dat a výzkumů, je tedy zcela na vás, abyste si udělali na jednotlivá témata svůj názor.


Audioknihy

Audiokniha Hry, sítě, porno - Michaela Slussareff (Jana Holubová) - ProgresGuru
Michaela Slussareff Hry, sítě, porno Jana Holubová
Výchova
0.00
389 Kč
Podobné články
Audioknihy a osobní rozvoj - 3. část
Audioknihy a osobní rozvoj - 3. část

Jak ovlivňují styly učení poslech audioknih? V každém výukovém procesu, kterým sebevzdělávání za využití audioknih zcela jistě je, je nutné rozlišovat styly učení. Styl učení je závislý na mnoha faktorech lidské osobnosti a může zcela zásadně ovlivňovat proces osvojování si daného „učiva“ či textu, v našem případě zapamatování si poznatků z audioknihy. Člověk, který má styl učení např. vizuální, preferuje učební text před sebou v papírové či elektronické podobě, naopak člověk, který má auditivní (sluchový) styl učení, musí poznatek slyšet, aby si jej lépe zapamatoval.

Rozhovor s ředitelkou Montessori školky a jesliček, která poskytuje rodičům odborné informace o respektující výchově
Rozhovor s ředitelkou Montessori školky a jesliček, která poskytuje rodičům odborné informace o respektující výchově

Přečtěte si rozhovor se ženou, která Montessori metodu denně aplikuje. Jak se nenechat strhnout stresovými situacemi, jak obhájit respektující výchovnou metodu před staršími generacemi a kde hledat rady? Na tyto otázky a mnohé další nám Klára Markuciová, autorka audioknihy Když se nic nedaří, odpoví.

4 největší zabijáci, na které pravděpodobně vyzrajete, pokud budete bojovat proti příznakům stárnutí
4 největší zabijáci, na které pravděpodobně vyzrajete, pokud budete bojovat proti příznakům stárnutí

Věděli jste, že pokud začnete bojovat proti příznakům stárnutí, dost dramaticky poklesne pravděpodobnost, že vás dostanete jeden ze čtyř největších zabijáků? Proč? Všichni čtyři zabijáci sdílejí jeden společný základ: kumulativní poškození buněk, a především pak mitochondrií, ke kterému dochází v průběhu celého života. K těmto poškozením dochází u všech lidí bez výjimky, ale v různé míře. Některá z nich vyplývají z našich špatných rozhodnutí, ale většina z nich je nezbytnou cenou, kterou musíme zaplatit za fungování našich základních životních funkcí, jako je například metabolizace jídla nebo dýchání.

Objevte, proč jsme první volbou v audioknihách o osobním rozvoji

success_logo

Aktuálně máme v nabídce

548 audioknih

Rozvojové audioknihy vydáváme již 12 let

Všechny nabízené tituly známe a pečlivě vybíráme

Tituly, které nás zaujmou nejvíce vydáváme pod vlastním nakladatelstvím

Máme vlastní Android a iOS aplikaci pro pohodlný poslech

Zaregistrujte se a ještě dnes získejte spoustu výhod

  • Přehledná virtuální polička
  • Pohodlný poslech přímo v aplikaci
  • Vybrané tituly zdarma
  • Slevy na bestsellery
  • Bonusy za každý nákup
  • Ukázky ke stažení zdarma
  • Jak nakupovat
  • Obchodní podmínky
  • Zásady ochrany soukromí
  • Kontakt
  • O nás
  • Blog
  • Dárkové poukazy
  • Mobilní aplikace
Máte dotazy? Napište nám
  • audioknihy@progresguru.cz
  • FaceBook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
ProgresGuru
  • GoPay
  • VISA
  • MasterCard
  • Master
  • Google-Play

2013-2025 ©

ProgresGuru - audioknihy pro váš rozvoj

Vytvořilo Peko Studio s.r.o.