A tak cyklus sám sebe zvěčňuje, protože mnozí z těchto manažerů se řídí manipulativním stylem svých předchůdců. Ten ale nevytváří ideální stav, kdy manažeři a jejich zaměstnanci táhnou všichni za jeden provaz směrem ke společným cílům. Jistě, manipulace funguje. Ale nevydrží a způsobí nedůvěru, která vede k rozdělení na „my a oni“.
Dle zjednodušeného pohledu manipulace nutí někoho něco udělat, protože vy chcete, aby to udělal; kdežto motivace znamená přimět někoho, aby něco udělal, protože to chce udělat on. A v tom je ten rozdíl.
Prakticky každý může motivovat sebe samého a měl by motivovat i ostatní. Z tohoto důvodu bychom vás rádi seznámili s 10 zákony motivace Richarda Dennyho, autora knihy Motivací k Vítězství. Jeden by mohl namítnout, že jde spíš o zásady než o zákony, ale raději používá slovo „zákony“, protože naznačuje, že když je porušíte, postihne vás trest.
ZÁKON 1: Musíme být motivovaní, abychom sami mohli motivovat
Je nemožné motivovat jiného člověka, pokud sami motivovaní nejste. Mnoho manažerů očekává a vyžaduje od svých zaměstnanců, aby byli motivovanější, ale při pohledu na ně je naprosto zjevné, proč se jim toho nedostává.
ZÁKON 2: Motivace vyžaduje cíl
Pro jakéhokoli jednotlivce nebo vlastně pro jakýkoli tým či skupinu lidí je nemožné, aby byli motivováni bez jasného a přesně stanoveného cíle. Motivace tkví v usilování o budoucnost, a to by bylo bez cíle zbytečné. Každý z nás musí mít naději. Musíme se na něco těšit a proto si vytyčit cíle a úkoly.
ZÁKON 3: Jakmile je motivace vybudována, nikdy nevydrží
Uvědomte si, že ačkoli je jedinec možná motivovaný dnes, neznamená to, že bude motivovaný i zítra. Vůdci a manažeři musí vytvářet události, které budou motivační. Nestačí uspořádat ročně jen jednu událost, která lidem pomůže nebo je vzpruží. Měl by to být nepřerušený, plánovaný proces.
ZÁKON 4: Motivace vyžaduje uznání
Toto je velice mocný zákon. Pokračujte v jeho porušování a nikdy kolem sebe nebudete mít skutečně motivované lidi. Lidé se budou o uznání snažit usilovněji než o téměř jakoukoli jinou věc v životě. Je o tolik důležitější než peníze – lidé musí mít pocit, že si jich někdo cení a váží. Lidé neopouštějí firmu; opouštějí lidi.
ZÁKON 5: Účast motivuje
Je zcela zásadní lidi zapojit a chtít slyšet jejich názory. Zaměstnanci organizace mívají skvělé nápady na zlepšování, šetření, efektivitu a spotřebu času, ale většinou neexistuje žádný mechanismus, skrze který by mohli ty nápady předat svým manažerům či ředitelům. Kdyby jen více ředitelů naslouchalo svým zaměstnancům, jejich společnosti by byly mnohem výkonnější.
ZÁKON 6: Jsme-li svědky vlastního pokroku, motivuje nás to
Když vidíme, že děláme pokroky, postupujeme vpřed a dosahujeme cíle, vždy budeme motivovanější. Když vidíme, že selháváme, demotivuje nás to. Tento zákon je třeba uplatňovat, pracovat na něm, organizovat ho a plánovat, aby byl dosažen vyšší stupeň motivace.
ZÁKON 7: Výzva motivuje, jen pokud můžeme vyhrát
Výzva motivuje. Lidé se vzepnou k výkonu. Jenže výzva člověka motivuje jen v tom případě, když se domnívá, že má šanci na úspěch. Generální ředitelé, vedoucí prodeje a manažeři, nevytyčujte příliš vysoké cíle – buďte realisté. Je zoufalé, že někteří si myslí, že velké cíle motivují, protože jsou výzvou. Pokud dojde k všeobecné shodě, že je daný cíl neuskutečnitelný, výsledkem bude demotivace. Závody, soutěže a výzvy jsou extrémně účinné a zcela jistě podněcují lidi k větší aktivitě. Avšak ti, kteří se mají zúčastnit, musí uvěřit, že mají šanci vyhrát.
ZÁKON 8: Každý má motivační roznětku
Tento zákon říká, že každý může být motivován. Takže když zacházíte s tímto zákonem, musíte coby motivátor pochopit, že každý má svou roznětku a lze v něm probudit život. Schopný manažer zkusí mnoho způsobů, jak někoho přimět k motivovanějšímu způsobu jednání. Stejně tak musíte přijmout to, že vynaložené úsilí a čas někdy nemusí být nákladově efektivní a je nehospodárné i nadále se snažit někoho podnítit k aktivitě nebo lepšímu výkonu.
ZÁKON 9: Být součástí skupiny je motivující
Tento zákon zdůrazňuje, jak je důležité, aby měli lidé pocit, že někam náleží. Čím menší je útvar, do kterého patří, tím větší je jejich oddanost, motivace a úsilí. Každý je samozřejmě „zaměstnancem“ vlivem toho, že je součástí nějaké firmy či organizace, ale schopný motivující manažer kromě toho udělá z lidí součást týmu. Sounáležitost ke skupině lidi motivuje.
ZÁKON 10: Inspirované vedení je motivující
Tady jde opět o rozdíl mezi manažerem a vůdcem. Vůdci podnítí lidi svými činy. Vůdci budou vědomě riskovat. Vůdci budou bez ustání hledat nové výzvy a nové příležitosti. Lidi k loajalitě daleko víc motivuje inspirované vedení. Téměř v každém podniku se vyskytnou situace, kdy manažer musí bránit svoje lidi před kritikou nebo útokem ostatních. Právě při těchto příležitostech schopnost vést nahrazuje management – vůdce bude bránit svoje lidi a vezme plnou odpovědnost za kritiku.
Mnohem více o motivaci naleznete v audioknize R. Dennyho, Motivací k Vítězství.